måndag 29 mars 2010

Norge- STÄNGT!


Idag vaknade jag på ett konstigt ställe, ja, för att vara norsk i vart fall..
Jag vaknade hemma i min säng!
Lugn, lugn, jag skall förklara. Det är normalt så att norrmän sover hemma också, bara inte denna veckan.
Ni, goda, glada svenskar väntar ihärdigt på att Torsdag eftermiddag, gärna efter kl 15 skall inträde. För då börjar er helg, ert påskfirande!
I Norge drog de flesta på semester, vinterferie eller utomlands redan i Fredags em.. För då började påsken här.

Förvånade svenskar på min makes jobb höjer ögonbrynen och undrar "vad i sjutton" - det är ju faktiskt inte helg förrän just på Torsdag.
Vi vet! Men försök berätta det för skidåknings sugna norrmän med fjälldoft i näsborrarna.. Det går inte! De skall till hytta, om de så skall GÅ.
Sen är det såklart så att de behöver inte gå, de har oljan så de åker bil. Lördagens tidning och nyhetessändningar var nedlusad med rapporter om trafikstockningar, väntetider på timmevis ut ur framförallt Oslo.

Jag upptäckte fenomenet för ca en vecka sedan då mina bekanta började propagera för att påsken var i antågande med kommentarer av typen: "vi åker till hytta då och då", "vi åker till svärföräldrarna då och då"..
Själv räknade och räknade jag och insåg att det var veckor kvar till påsk, i mitt tycke och ändå pratade de om det.. Hyllorna i butikerna fylldes med påskgrejor, påskgodis, tidningarna sålde sina sista vintergrejor till lågpris - "alltid bra att ha på hytta".

Men det intressantaste fenomenet är dock norsk påskekrim!
Alla bokhandlare, pressbyrån och annat löst folk som säljer böcker har fyllt hyllorna med detektiv, kriminal och mord historier. Tv aviserar långt i förväg kända krimmare som skall förgylla våra kvällar med läskiga historier.
Detta är vad norrmännen gör på hytta, de läser och ser på dessa nervpirrande äventyr.
Sålunda kan man konstatera att det inte är mycket Bibel och Jesus inte, även om han säkert är med på en och annan kant..

Dottern har surmulet och ensam väntat under hela helg på att:
"Vi skall komma iväg någon gång..!" Hon är ensam i hela kvarteret, inte ett barn inom synhåll.
Nej, du gissade rätt.. De är på hytta!
Imorgon är det vår tur! Skidorna på taket och off we go.. Dags att fira norsk påsk!
Vilken läskig detektiv skall jag ta med mig? Kanske Harry Hole.. Vore inte mer än rätt, min första påsk i Norge.
Som vi säger här.. God påske til dere!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar