lördag 20 mars 2010

Stan är full av vatten.. INTE!


Imorse vaknade jag i min gamla hemstad, lite grå efter gårdags kvällens jobb, svårigheterna att tagga ner efter en kreativ kväll och sålunda blev det rätt sent innan jag släckte lampan och somnade.
Men en av de sista sakerna jag gjorde innan jag somnade var att jag stod i badrummet, med handen på dusch dörren innan jag bestämde mig för -nej, det är för sent! Jag duschar imorgon..
Sminkade av mig, tack och lov, borstade tänderna och stöp i säng.

Sååå, imorse var längtan efter en låååång dusch enorm! Jag ville vakna till min dag!
Njuta vattnets lisa och känna hur den långsamt väcker kroppen och själen...
Radiostyrt letade jag mig in i duschen, trevade på den flashiga,nymodiga kranen - varför i hela h...vete kunde jag inte få vattnet att rinna? Så oteknisk är jag väl inte hann jag tänka medans jag meklade, fixade, drog och försökte läsa på de glansiga nymodiga rattarna.
Inget hände förutom att jag nu var helt VAKEN.. och när jag insåg att jag var just det, vaken så insåg jag också att duschen var fullt öppen och ändå, INGET VATTEN.

Med fasan, som numera var det enda som rann ner för ryggen stack jag ut en hand ur duschkabinen, vred på kranen i handfatet och även där, ingenting!
Inget vatten!! Ingenting i kranen..
Vad gör man nu? Eftersom jag bor på hotell gick jag ut i rummet, inlindad i min torra handduk och via receptionen fick jag veta att hela stan är utan vatten, brott på huvudledningen.. Osäkert när det lagas, ingen vet.
Med skälvande stämma frågade jag då.. "Meeeen, frukosten?? Ni har väl kaffe?"
Den käcka rösten i andra ändan försäkrade mig om att kaffe fanns och det gjorde att jag nog kände att jag kunde överleva dagen trots allt.

Insåg att jag hade en flaska med kranvatten inne i rummet, en pet som jag fyllt på kvällen innan men inte druckit ur då jag sovit som en död.
Detta vatten användes nu till att tvätta armhålor och borsta tänderna i..och sedan tog jag tag i min dag som i mångt och mycket handlade om vatten. Affärerna tömdes fort på vatten, ramlösan försvann från hyllorna, kunderna kunde inte spola på jobbet..
Trots att vattnet kom tillbaka på eftermiddagen så kändes det för många.
Tänk så mycket vi använder vatten till var dag. Hur mycket det betyder..

Igen tänkte jag på soldaten som berättade om främmande landet där inget vatten fanns, där de när de låg i fält valde mellan att borsta tänderna i CocaCola eller i öl.. fräscht!
Tack Gode Gud för vatten! En godnatt skål i Ramlösa! Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar