lördag 18 september 2010

Bacillbiten!


Det är som förgjort! Tänk att man kan bli biten av en bacill så här sent på året..
Kanske borde jag ha varit förberedd, jag menar, jag växte ju upp med Siw Malmkvist och hennes jazzbacillen. Ändå föll jag pladask för - zumbabacillen!

För alla er som inte vet vad jag talar om så kan jag upplysa om att zumba är en träningsform, ett sorts gympingpass. När jag skriver det känns det löjligt, zumba är allt utom gympa och ändå är det fantastisk effektivt.
Zumba är dans, galenskap, härliga steg, svett, tutt och rumpskakningar och bara det, ja, bara det kan få en hel klass att vrida sig av skratt. Saker och ting som aldrig någonsin rört på sig rör sig nu, helt enkelt.

Min "lekledare" Linn är en fantastisk minimänniska. Tror inte hon skulle bli förnärmade om jag sa det. För hon är petite, stark, vig som en apa och rolig.
Kanske har hon mycket av ansvaret för att jag blev så biten?!
Varje låt, varje sektion i tränningen avslutas med någon cool posé, en sådan som en tvåbarns mamma i fyrtio års åldern aldrig skulle våga pröva på någon annanstans, inte ens ensam i badrummet. Nu gör jag den tillsammans med 30 andra kvinnor och framför ett gymfönster där minst 10 pers glor mest hela tiden.. För det ser roligt ut, zumba.

Den yngsta på min träning är runt 16, den äldsta närmare åttio och alla skakar, shakar, hoppar, skrattar och skriker..
Igår hade Linn lagt till en gammal hederlig juck-rörelse i en av sektionerna.. Vet du inte vad jag menar? Tänk sex, tänk höftrörelse så tror jag du anar.
Längst fram stod några "fina damer" och vågade inte riktigt ta up svängarna, rumpan stod ut bakåt istället för att jucka framåt mot spegeln. Linn visade gång på gång, uppmuntrade och så tog musiken slut.
Den äldsta damen i klassen viftade ivrig med handen och Linn gav henne ordet:
"Alla här inne måste väl ha haft sex nån gång. För mig är det jäkligt länge sedan men det är väl med sex som med att cykla, eller?"
Samtidigt juckade hon med sina breda höfter emot spegeln för glatta livet.

Damerna på första rad rodnade, vi andra rullade runt på golvet av skratt.
Sådan är zumban, förlösande! Jag lever längre nu, hjärtat pumpade och ett skratt förlänger livet. IIIIIJJJIIIIAAAAAA...

1 kommentar:

  1. Måste kolla in om de har zumba på friskis här hemma. Låter ju galet roligt! =)

    SvaraRadera