tisdag 7 september 2010

Pengar - till världens ände.

Bilden ligger kristallklar i mitt huvud...
Mamma vid köksbordet, hon räknar pengar, hyrespengar.
Måste ha varit före 1977 eftersom de flyttade till det nybyggda huset då, sitt eget hus.
Hon försöker få ihop 50 kronor. Japp, du läste rätt halva månadshyran var 50 kronor.
Det var inget slott vi bodde i men väl tre rum och kök, i en liten by i Dalarna.

Summans litenhet till trots satt hon alltså där, räknade och letade efter de sista kronorna..
Varför minnet stannat? Tja, kanske för att jag som barn undrade om hon skulle lyckas skrapa ihop det där sista slantarna och om inte, vad händer då?

Min mamma drömde om stor vinsten, som så många andra. Stor vinsten på Penninglotteriet, Lotto, Joker eller Stryktipset.
100 000 kronor - yes, du smala lycka!
Pappa drömde om lite mer, kanske 300 000 kronor - för att slippa låna till det nya huset.
Jag ler när jag tänker på detta.. Mindre än en halv miljon, för hus och tomt, för förverkligande av drömmar. Hur mycket kostar dina drömmar idag?

Villigt erkänner jag att jag tänkt att:
"En miljon skulle vara kul men den skulle knappast räcka till något".
Är inte det lite läskigt? Att veta att någon satt en prislapp på ens drömmar och den är HÖG!
Visst, visst, den räcker till frihet, till lite resor, till avbetalning på bilen och allt det där andra kuliga...
Husen i vår förort, de som räcker till oss i storlek, ligger på över fem miljoner, oftast ganska mycket över fem miljoner, norska kronor.
Att då fundera över en miljon sek - tja, det känns som att spotta i en älv.
En handpenning men inte mer, stora lån återstår, lån som skall betalas.

Pengar är dock energi, de rör sig till den som ser till att de rör sig så visst vet jag att det är möjligt. Möjligt att få till, möjligt att attrahera fram, lika möjligt som att mamma fixade de där femtio kronorna den gången och alla andra gånger.
Det är själva "värdeökningen" jag tycker är skrämmande.
Från att vara nöjd med 100 000, till att knappast tycka en en miljon är värt att yvas över!
Gillar inte att påverkas på det sätt. Vill orka var tacksam för det lilla.

Undrar du över mitt resonemang ovan?
Gå då till boken "Be och du skall få"! Där står allt förklarat.
Mycket nöje och god läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar