onsdag 11 maj 2011

Då Skatteverket får en att gråta...


Underliga utländska blanketter...
Websidor som lämnar mycket övrigt att önska...
Dubbla budskap...
Slutligen, ett telefonnummer till en främmande förrättning. Bättre det än hjärtat i halsgropen.
Slår siffrorna, signalen går fram.. Brrr, brrrr, brrrr..

"Hej, alla våra kundmottagare är för tillfället upptagna. Vi hjälper när vi kan.." MUSIK..
Vaaaaa? Förvånad svensk. Inga "ursäkta historier", inga "du behåller din plats i kön".
Bara ett enkelt "häng kvar, vi jobbar hårt..."

Mjuk röst i på andra sidan, en kvinna som både har för och efternamn och som frågar vad hon kan stå till tjänst med.
Hjärtat sväller, tanken flyktar.. Farfar... Långtborta... Hon med samma brytning..
Jag stapplar fram mitt ärende, pappa, är han avregistrerad i Finland? Vet de att han är död?
Fått hans deklaration nämligen, förstår inte.. Vad göra?

Fler mjuka ord på andra sidan, lugnt tonläge. "Skulle jag kunna tänka mig att..."
"Ville jag bemöda mig att..."

Enkla önskemål, framförda på det finaste sättet. Ett "jag beklagar sorgen" lyckas hon också klämma in.
Tårarna rinner, lättnad, mjukhet, jag är kunden, hon är satt där att hjälpa mig.

Hade gärna gått de extra milen för att göra hennes jobb lättare. Det är så man vet man fått service!
Hurra för finska Vero (verohallinto)! Så impad av er!
Tänk den dagen svenska skatteförvaltningen charmar brallorna av mig på samma sätt - då lovar jag flagghissning och en ännu större blogg.
In my dreams.... Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar