tisdag 31 maj 2011

Helandet.


Idag har sommarmånaden Juni anlänt och när jag sjöblöt efter min morgonpromenad med hunden kommer inomhus så har jag bara lust till en sak - att ta med mig boken och krypa tillbaka ner i sängen. Mailen gör heller ingen glad... I vart fall inte idag.
En hel del konflikter inom mitt kommande gebit, eller kanske snarare, min kommande utbildning.
Jag läser, läser och läser men inser rätt snart att det finns mycket politik och känslor jag måste sätta mig in i innan jag på allvar kan förstå vad denna strid handlar om.
Kommer säkert tillbaka till den vad det lider...

Istället går jag tillbaka till gårdagens intressanta undersökningar och läsning av olika forskningsrapporter. Som vanligt försöker jag läsa dem i kronologisk ordning. Gillar att se hur saker utvecklat sig.
Biokemisten Nick Hall fascinerade mig igår och hans artiklar i tidningen Discover om immunförsvaret, dess förmåga att reagera på meditation och visualisering är klart läsvärda och underhållande.

Jag är en "sucker" för anekdoter så här kommer ett smakprov:

Mr Hall skulle hålla ett föredrag för en grupp läkare/forskare inom ämnet immunologi och neuroendokrinologi samt dess kopplingar till psykologin.
Han kände i hjärteroten att det skulle bli en mycket skeptisk publik så han insåg att han måste fånga deras intresse direkt.
Annars skulle saken glida honom ur händerna... Så, när sekunden var inne klev han ut på scenen och började direkt läsa de mest erotiska kapitlen ur "Lady Chatterley´s älskare".

När han läst färdigt och alla var säker på att han var galen, tittade han på sin publik och sade:
"Om man kan sätta fart på könshormonerna genom enbart mentala processer, varför skulle man inte kunna göra detsamma med immunsystemet?"

Ja, varför skulle man inte kunna göra det??
Sedan dess har mycket hänt.. Neuropeptiderna är funna. Gränsen mellan kropp och själ suddas ut mer och mer så att forskarna inte längre själva vet vad som är vad. Intressanta fält som också flätar samman psykologi, religion, filosofi osv allt närmre varandra.
Dock finns det fortfarande de som lever på stenåldern och envist vägrar fatta..
Låt oss hjälpas åt att dra med dem in i framtiden.. Eller åtminstone till 2011.

KRAAAM!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar