söndag 1 maj 2011

Ny månad, kvar i Valborg!


Igår var det Valborg i Sverige. Här i Norge firar vi det inte alls.
Detta till trots var jag nog andligen mer i Sverige än i Norge igår och då handlar det inte om Valborgsbrasor, skönsång, alldeles för kalla vårkläder - nej, det handlar om mamma.

Min mor skulle ha blivit pensionär igår, om hon fått leva, 65 år.
Det känns ofattbar att eftersom hon varit död i 24 år i Augusti.
Att min mamma som varit borta så länge fortfarande skulle ha varit så ung...
Som hon hade njutit sina barnbarn om hon varit här, hon som älskade och gav stora delar av sitt liv till barn. Men annars då? Hur hade livet sett ut, om hon varit här?

En annan tanke som slår mig oftare och oftare numera är datumet närmare sig med stormsteg - om några månader är jag äldre än min mor någonsin fick bli.
Jag? Som är mitt i livet... Som har tusen projekt kvar... Miljoner idéer om livet.
Det skrämmer och fascinerar i en galen blandning.
Peppar att ta vara på livet! Skrämmer när tiden inte räcker till. Vädjar till prioriteringens Gud...
Vad är viktigt för mig och de mina?
Livets värderingar!

Gratulerar med dagen, lilla mamma! Även om det blir dagen efter...
Vi var ju tillsammans hela dagen igår och den dagen var fin.
Ta vara på tiden och världen! Ha en bra dag! KRAM

1 kommentar: