onsdag 4 maj 2011

Enkelt, enklare, enklast?


Var gång jag rest i USA har det slutat på samma sätt - en rejält irriterad mage.
Jag har satt upp det på snabbmatskontot!
Visst, visst, jag har bott i familj många gånger men höjden av matlagning har ibland varit att hälla vatten eller mjölk i en kastrull och tillsätta ett pulver. Hon som gjorde det ansågs vara en bra "kock" och resten av kvällarna serverades vi "take-away".
Alla kunde på så sätt välja från den lokala menyn och alla fick det de ville plus att mamma fick "vila sig från matlagning" som det så fint hette.

Personlig såg jag bara matlagning en eller två gånger på alla mina resor i landet, alla veckorna...
Så, de senaste åren har jag oroligt stirrat ner i snabbköpens matfryser och undrat -
"kommer det att bli som i USA här?"
Mer och mer snabbmat... Ett tag såg det faktiskt ut så men nu har trenden vänt!

Hur jag skall förhålla mig till det jag nu ser, ja, det är det jag inte riktigt vet.
Det finns fördelar, det medges men också jättestora frågetecken i min skalle.
Vad jag pratar om? Jo, för några år sedan kom färdigplockad, rengjord sallad på påse...
Så kom "skalade morötter" eller babymorötter... delade äpplen på påse.. osv.
Först höjde många på ögonbrynen, sen fann man användningsområden för nykomlingarna.

I Norge översvämmas butikerna nu av nästa steg... Färdighackad eller skivad, om du heller vill ha det, lök, purjolök, paprika osv fint packat i snygga sterila plastförpackningar.
Svindyrt och enkelt! För tjocka plånböcker...
Fördelarna? Tja, bönderna, de driftiga, får äntligen betalt för sina grönisar...
Priset på purjo går t ex upp från 5,44 nok/kg för vanlig purjolök till 265 NOK/kg för skivad!!
Dags att köpa kniv och ge sig in och skära guld med täljkniv mao.

En annan fördel - norrmännen VILL fortfarande äta bra mat. De vill laga mat från grunden.
Eller är detta från grunden? Nåväl, man måste ha ett recept för att använda färdigskuren purjo eller i vart fall en tanke... eller?
Det är praktiskt på resor, på fjället, i tältet.. Man kan laga bra mat även utomhus och utan skärbräda med dessa produkter.

Ändå ryser jag lite när jag ser dem i butiken... Undrar stilla - skall det bli som med köttet?
Att barnen till slut inte vet hur en HEL; RIKTIG purjo ser ut utan de tror att dessa delarna återfinns direkt i jorden.
Det är ju faktiskt stor skillnad mellan en mjuk, smutsig, rosa gris och de sterila kotletter barnen kommer i kontakt med på varuhusen. Få idag klarar att plocka en höna, om deras liv hängde på det och det gör det faktiskt fortfarande i många delar av världen.
Skall vi nu få problem med att skala en lök eller än värre identifiera den i ett grönsaksland?

Kanske en "fluga"? Kanske inte... Den som lever får se...
Lycka till med grönsakshackandet!!

1 kommentar:

  1. Totally agree!
    Hatar att hacka lök (trots cyklopen!) så jag passar på att hacka för ett helt kompani och sen frysa in. Billigast så, och så har jag alltid lök hemma om jag skulle få för mig att laga mat därifrån och glömt att handla eller bara inte orkar. Det har jag gjort i många år. Men morötterna fattar jag inte hur folk kan köpa med "gott samvete". vilket SVINN det är att svarva dem små...Det tas sjukt betalt för dem men det ärväl för att kompensera för all den mängd som ma slänger...Katastrof!

    SvaraRadera