fredag 27 maj 2011

Utrustningslistan.


Vart är de? tänker jag medan jag ser ner på regndropparna som formar rännilar på min regnjacka. Det tokregnar!
Vattnet bildar små bäckar ned längs vägen, det prasslar i löven, porlar i dikesren och dagvattenbrunnar.
Luke skakar sig försynt och fortsätter sedan sitt botaniserande i det gröna, en gång vattenhund, alltid vattenhund tycks han anse.

Själv drar jag med fingret över extra regnjackan och fascineras över förändringen i utrustning.
Idag andas regnjackor, är snygga, bekväma, vardagliga men har samtidigt tejpade sömmar för att inte släppa in vatten, ficka för mobil med extra vattentätt överdrag, dragsko för sladden till Ipod och handsfree, ja, det finns ingen slut på uppfinningsrikedomen.
Dessutom har jag, som de flesta andra jag känner inte en utan två regnjackor. En till fint, en till vardags/friluftsliv/fiske och annan allmän nedskitning.

Just idag är det dock något annat jag söker... Dotterns, den storas, stövlar. Vart är de?
Jag vet att vi tänkt slänga dem, de är nästan urvuxna och köpa nya men jag tror inte, minns inte att jag har slängt dem. Har jag det?
Några nya har jag i vart fall INTE köpt det vet jag, det står nämligen på utrustningslistan.
Hon skall ha "karneval" utomhus hela dagen idag och i detta vädret.. Jag ryser. Får gå hem och leta igen.

Utrustningslistan hos en vanlig familj är inte att leka med...Säsongsbetonad i fyra varianter.
Anpassad till familjens intressen, naturligtvis, men även om man bara håller sig till basgrejor blir den låååååååååång.
Regnkläder, stövlar, springskor, gympaskor(inne, ute, specialidrott), dansskor (hos oss), gympagrejor (ute, inne, specialidrott), cyklar i alla storlekar, hjälmar, skydd, vattenflaskor, sovsäcker,sittdynor, bärmeisar, tält, ja, nu orkar jag inte längre och som du ser. Bara en säsong har jag lyckats täcka in och knappt det.

I tanken har jag snuddat vid Augusti redan, ett par gånger men rysande avstått. Då skall nämligen nästa säsong, planeras och inhandlas. Måste njuta en i taget, bara måste.
Ser upp på de prunkande träden, drar in dofterna och vandrar hemåt. Det ÄR vackert med regn.

Måtte det bara bli fint imorgon. Imorgon är det stor musikkårs uppvisning och jag skall gå med och passa på de minsta. Collegetröjor, vita skjortor, fina lackskor är INTE gjort för regn men får INTE täckas... Kan bli en intressant ekvation.
Om jag hittade stövlarna? Nix! Inköp planeras i helgen.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar