fredag 6 maj 2011

Öppna din mage på vid gavel...


Japanerna tror och anser att själens säte är i magen. Seppuku eller det mera vanliga namnet, Harakiri är ju den ärevördiga japanens sätt att ta livet av sig om han begått ett misstag eller på ett eller annat sätt förlorat ära och anseende.
Det är inte för inte som denna handling begås i just magen.
Kniven sätts in i magen dvs av offret själv, sedan inandas vederbörande en tiondels sekund innan kniven vrids/stöts emot vänster och klipper av kroppspulsådern.

Med andra ord frigör själen från kroppen och dess säte i magen.
På grund av detta är hela japanska språket nedlusat med ordspråk rörande magen..
Min personliga favorit är just "Öppna din mage på vid gavel" som betyder "du kan tala öppenhjärtligt med mig".
Öppna din själ, visa dig för mig precis såsom du är...

Är det en slump att detta stressade västerländska samhälle är fullt av mag/tarm åkommor?
Irriterade tarmar eller IBS som det stora samlingsnamnet numera är.. Mag och tarm cancer..
Allergier/immunförsvars störningar (kommer mycket från tarmen) och så vidare i all oändlighet.
Tänk om de har rätt, japanerna.. Bara tänk om! Hur ser våra själar ut då?
Hur har vi det?

Tror jag skall "öppna min mage på vid gavel idag", ringa en av mina vänenr och bara låta själen dansa en stund..
Trevlig helg & kram

1 kommentar:

  1. Magen ska man vara rädd om. I dubbel bemärkelse:)
    Kloka är de i alla fall, japanerna:)

    Kram kram

    SvaraRadera