onsdag 18 maj 2011

Fest, glam och dugnad..


För några veckor sedan kom "inkallelseordern", ja, jag kallar den så fast den inte har något med krig att göra... Eller vänta, den kanske har det?? Ett speciellt sorts krig!
"Innkallning till dugnad" - står det med stora svarta bokstäver och under står det att det är mötesplikt till mötena inför 17 Maj.

Och du som trodde att 17 Maj var bara fest och glam, eller hur?? Erkänn!!
Nixpix! För många, många är 17 Maj en dag av frivilligt arbete, uppvisande av nyfunnen kunskap t ex musik, körsång men precis lika många, främst föräldrar, arbetar STENHÅRT för att allt skall gå ihop. Annars blir det nämligen ingen fest!

Vad är då dugnad undrar en svensk. Ja, jag känner inte till något svenskt ord för detta då det är ett begrepp jag tidigare bara stött på i finskan.
Dugnad på norska betyder frivilligt, oavlönat arbete för gruppens/bostadsrätts/familje föreningen eller vilken organisation eller sammanslutning det nu vara månne.
Det kan tom finnas dugnad på ett nationellt plan dvs då alla sluter upp och gör en insats för landet.

Igår började sålunda min "festdag" kl 05.30 för föräldrarföreningen och fjärdeklassarnas bästa!
Dagen fylldes av kakor i floder, läsk i massor, pølser med lomper, kilometervis av spring mellan kök och försäljningsställen, fem kilos pølsepaket, växelpengar, disk, kaffe..
Om jag hade tråkigt?
Nej, vet du vad!! Inte en sekund! Jag lärde mig massor om 17 maj, om folket och traditionerna.

Helt bombad i huvud efteråt naturligtvis och trött i fötter och kropp.( jag fick inte i mig på långt när lika mycket socker som barnen)
Men med en känsla av respekt för alla som går detta att gå ihop vart år, en glädje över arbetsglädjen, skratten, närheten, omtanken och inte minst, pengarna som ger barnen en ny isbana att åka skridskor på till vintern.

Enda smolken.. Jag missade delar av dotterns konsert med skolans musikkår.
Det tänker jag dock ta igen nästa år MED RÅGE. Då skall jag införa lite egna traditioner.
Blodad tand heter det visst.. Kramen.

PS! Om du ringer Norge idag.. Ring försiktigt! Landet har "baksmälla" ;-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar