lördag 31 januari 2015

Sådan hund, sådan...matte?!

Familjen valde en Flatcoated retriever, alltså, inte jag.
Eller till den del valde jag, jag ville ha hund, en större hund, någon som ser ut som en hund (och inte en råtta), någon som inte skäller alltför mycket och som, ja, är hund. Resten lade jag mig inte i..
Trodde jag, ja.

Vår Luke har ni läst om här tidigare, hans utfärder, hans outtröttliga energi, hans kärleksfullhet, stora hjärta, lilla huvud, nåja, lätt distraherade huvud, hans mörkerrädsla, hans ovilja att ta instruktioner...
Listan är lång och ni vet också, jag älskar honom men han driver mig ofta till tokspel. INGEN kan göra mig så galen som han... Därför kom jämförelsen nedan lite oväntat.

Jag lade ut texten om Lukes sista utfärd, om att behöva bli hämtade av polis och Naf, om att dra en sönder och samman när inte selen är på medan min vän lyssnade med ett allt mera påtagligt flin.
Till slut vräkte jag ur mig en smula irriterat: "VAD är det som är så roligt?"
"Hehhehe, att du har en sådan flatcoat. Dessutom en som är precis som du!"
"HÆÆÆHH?" Jag fick inte ens till ett vanligt "what the fuck", bara det ärkenorska, totalt urtöntiga, Hææhh flög över mina läppar.

"Det var inte illa ment" leendet hade stelnat lite, en arm på min men jag tänkte INTE låta mig muta, detta krävde en förklaring.
"FÖRKLARA DIG!" jag kände hur jag spände mig. Jag och.. Luke?

"Är inte det ganska uppenbart? Flatcoated retriever är kända för att vara hängivna, optimistiska, utåtriktade, vänliga... Din hund har ett enormt stort hjärta, precis som du, hängiven och vänlig emot alla som kommer i din väg. Men ändå, beredd att försvara det som är rätt och riktigt om det kniper, precis som du. 
Han försvarade dig emot två pittbulls när han var unghund, inte helt olikt en "tigermamma" jag känner tillika en god vän som inte tvekar att kliva in i en ovärdig strid och röja upp. 

Luke har sina tankar överallt och ingenstans, han tar in allt med samma galna, goda humör. 
Precis som du, jag känner ingen som tänker så fort som du, jag, jag tänker fort men jag får fanimej galoppera om jag skall hinna med dig. Du väver ihop saker, går tillbaka igen och väven håller, den är logisk!"
"HA; där har du skillnaden. Lukes väv är aldrig logisk.." Jag kände triumfen. Men svadan stoppade inte..

"Nej, det är möjligt men han gör alltid det bästa av sin "split vision", precis som sin matmor. 
Han avskyr regler, begränsningar som han inte förstår, precis som du och han tar gärna lite skit för att få göra som han vill. 
Han är energisk, kan hålla på i evigheters evigheter, precis som en dam jag känner, nämligen du, när du blir varm i kläderna, tja, då håller du ut i evigheter. 

Får han kärlek och närhet, blir han ett fromt lamm och vill bara ha mer, mer och mer. 
Inte heller det är långt ifrån en oxe jag känner som har ett otroligt behov av att ta på folk, hålla i, krama på och gullegulla med och när du får det, tja, då är du omöjlig att stoppa. HELA hjärtat på

bordet liksom."


"Stööön! Du menar att jag skall förlika mig med att jag är en kopia av min ADHD hund? Eller att han är en kopia av mig kanske..? Vad med hans mörkerrädsla? Hur förklarar du den?" 
Jag kände att marken gungade lite under mig, har jag varit med och valt hund eller har jag inte?
Ett stort skratt klöv luften, jag fick en arm runt mina axlar, en förtrolig puff i sidan.

"Det vet väl du, terapeuten, mörkerrädsla är bara ett uttryck för allt det man inte kan se. Du gillar inte heller att inte veta, då kommer oron i dig, precis som i honom. 
Men fokusera istället på allt det andra, arbetsvillighet, kärleksfullhet, gillar utmaningar, styrkan."
Jag tror inte du är en kopia av din hund, eller han en kopia av dig men jag tror att era energier blandas och att du fått precis den hund du behöver!"

Jag svalde en gång till. Okej då, jag kan ser på min hunds "olater" genom någon annans ögon och se charmen med dem.
Jag kan se att de sidorna jag ibland har svårt att fördra inom mig själv faktiskt uppskattas och älskas av någon annan. Gott att byta perspektiv för en stund..
Sådan matte, sådan hund eller sådan hund, sådan matte - vad spelar det för roll? Energi i byte är det i vart fall och en "go gutt" är han, vår Luke.

Nu är det dags att fånga Lördagens sista timmar och se om jag kan köra slut på hundens energier.
Ha en fin helg därute!
Find your passion, LIVE with passion & Blessed BE!



** MIG SOM LITEN... Nej, jag menar, Luke. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar