torsdag 21 oktober 2010

Den egna ön.


Försiktigt och inte helt olikt sagornas gårdstomtar tassar jag runt i huset,
kollar element, drar täcken över ryggar, lyssnar till rossliga snuviga andhämtningar.
Makens slalomstrumpor snodde jag redan igår, det där färgglada fina jag skrev om tidigare har jag inte hunnit köpa ännu.
Kaffebryggaren pyser och fräser, morgonens första värmande kopp.
Oslo bjuder -6 idag och huttrande stänger jag sovrumsfönstret - det räcker för i natt.

Med koppen i handen letar jag mig tillbaka till ön, min personliga ö.
Den jag tänkte skriva om i veckans början och som jag säkert skrivit om tidigare, konstigt vore annars. Kanske var det under graviditeten, kanske i nåt annat sammanhang...
Om, observera OM, man tappar förståndet och vill vara med i Robinsson - undra om jag får ta med den som personlig tingest då? Eller finns det regler av typen, måste kunna bäras eller så?

Jämt när jag läser tidningarnas frågespalter till kändisar står det:
"Tre ting du skulle ta med till en öde ö?"
Ja, då tänker jag att, två ting kan nog variera men den tredje står fast:
SÄNGEN!

Jag älskar den stora gråa dubbelsängen som jag fyndade för ex antal år sedan.
Det var kärlek vid första ögonkastet från mitt håll men likt en friare fick jag vänta, vänta, tråna, tråna. Den var helt enkelt för dyr till en början.
Hade jag frågat en ekonom eller rådgivare hade de skrattat ihjäl sig.
Men så "gav den upp", den hamnade på utförsäljning och jag slog till direkt, stenhårt.
Sen dess är den min...!

Den är lagom mjuk, stor som en björnfamn, har bomull för sommaren, ull för vinternätter.
Den rymmer minst två vuxna och ett barn, ibland två barn utan problem och alla kan sova.
Jag skriver gärna i den, gråter i den när annan famn saknas, äter i den (till makens förtret som likt de flesta andra ogillar smulor i sängen), läser i den, mediterar i den, pratar i telefon i den, får bra idéer i den.. Skall jag fortsätta?
Jo, jag sover bra i den också.. och läker ut i den!

Orup sjöng en gång i tiden om sin Mercedes Benz, om man ville orsaka honom smärta skulle man sno eller förstöra bilen.
Vill du göra mig illa så vet du nu vart du skall slå till.. fast risken är väl då att du får med mig personligen. Jag ligger antagligen "oppepå", som det så fint hette förr.
Nej, nu skall jag snooza en stund, har en förkylning att kurera.
Sov gott & Carpe Diem (för er som förstod vad jag syftade på, se bilden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar