lördag 12 februari 2011

El Sonador.


Ikväll vandrade jag längs med snöig, kalla gator, såg solen sänka sig med det ljus som bara är oss nordbor givet och som vi så sällan har tid att njuta av.
Jag kände en oerhört tacksamhet för att vara ute igen, att influensan släpp sitt grepp om mig så pass enkelt denna gången.
Tacksam för de fina Valentines gåvorna i min påse - förväntan! Jag älskar att köpa presenter.

Tacksam för mötena, komplimangerna, uppskattningen som getts mig under denna korta timma.
Ser upp emot vårt lilla berg, ser solen avspegla sig i snön högt däruppe och i samma ögonblick inser jag att jag faktiskt bor vid foten av berget!
En vacker bild att vila i. Ett snöklätt berg, precis utanför en stad.. Frisk luft, vackra omgivningar, ändå nära till allt det staden har att erbjuda. Det bästa av två världar.

Jag tänker på alla dem som drömt före mig.... Edison med sin glödlampa, Bell med sin telefon, Martin Luther King med sin dröm om frihet och lika värde, Rumi om att människan skall inse att hon har vingar och så vidare.

Eller varför inte den spanska prästen Juan Cidrón?
Han anlände med de spanska conquistadorerna till regionen Santiago Del Estero år 1556.
Med sig i bagaget hade han bomullsfrön, korn och små sticklingar av olika sorters druvor.
Han planterade dessa, skötte dem med all den kärlek som tänkas kunde och av druvorna skapade han vin. Ibland enkom av egna druvor, ibland blandat med det han fann på plats i Argentina.

Hursomhelst växte hans druvor upp i den Argentinska solen, i dess jord, med dess förutsättningar - tog smak, fann sig till rätta i balans och mjukhet.
Med Cidróns kärlek blev vinet erkänt först i SydAmerika och sedan i hela världen.
Han fick det kärleksfulla smeknamnet "El Sonador" som betyder Drömmaren.

En man med en dröm... Som han genomförde.
Som krävde arbete men som också fick större proportioner än han någonsin kunde drömma om.
En sammansmältning av den gamla och den nya världen.
Blir du nyfiken? Gå på bolaget och pröva El Sonador... Ära den som äras bör!

Men vet du.. Framförallt, våga tänk nytt!
Våga tänk eget. Var en "El Sonador" - en nytänkare!
Trevlig Lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar