måndag 28 februari 2011

Claire


För ganska exakt tio år sedan i denna minut låg jag i en sjukhussäng i ett annat land och glodde på, vad jag trodde var, de fulaste gardinerna jag någonsin skådat i mitt liv.
De var bruna med något konstigt blommönster inlagt.
In i min arm strömmade friskt starkt blod, en blodtransfusion jag så väl behövde efter en låååång utdragen förlossning som slutade i ett rätt akut kejsarsnitt.

Jag slöt ögon, väntade på att påse nummer två skulle fylla min kropp och funderade över det "lilla livet" jag hade fått i pris för min insats.
Hon sussade tungt på min arm, den vackra prinsessan och mitt hjärta hade hon redan snott!
Så öppnade jag ögonen, såg på gardinerna och en orangeröd färg rann ner över dem - gardinerna VAR orangeröda med stora röda Papaver blommor på.
Chockad ringde jag på klockan, barnmorska anlände, jag pekade, förklarade.

Klapp på armen - inte ovanligt vid blodförlust sa hon.
Du har varit rätt långt nere på botten sa hon...
Jag hade ingenting fattat. Lite rädsla..
Sen lugn, en djup känsla av tillförsikt - hon är här nu, min älskade unge!
Min vackraste Claire!

Igår gick vi på bio tillsammans, köpte godis, såg en jättebra, norsk ungdomsfilm och jag hade snarare känslan av att gå med en väninna än med ett barn.
Hon är stor nu. Stor, klok, empatisk, rolig, speciell, egensinnig, varm, hypokondrisk, på det hela taget - en helt normal TIOÅRING!
Galen i varje tum!

Jag har svårt att fatta ibland - att hon är mitt lån från evigheten!
Att hon valde mig...
Känner mig hedrad och glad och inte för en sekund tar jag henne för givet i mitt hjärtat - jag har förlorat för mycket i mitt liv för att göra det!
Vi har rest mycket tillsammans, både inre och yttre och jag hoppas att vi har massor av resor kvar! Skolavslutningar, studenttid, kärlekar, brustna hjärtan, bröllop, barnbarn...

Ja, jag har inget problem att se framåt, som du ser.
Men just IDAG är vi i dagen - dagen skall firas som sig bör med allt som ingår!

Ett fyrfaldigt LEVE för Claire! Hon leve..
Hipp, hipp, HURRA; HURRA;HURRA; HURRA!!!!!!!!
Grattis älskade unge! Må du få ett fantastiskt liv och ett underbart nytt år!
Massor av kram och puss, MAMMA

1 kommentar:

  1. Vackert inlägg. Hälsa stort grattis till Claire! Kramar

    SvaraRadera