lördag 19 februari 2011

Where the rubber meets the road...


Är ett av mina favorit uttryck på Engelska..
Det betyder "ACTION" eller "Dags att Agera" - som vi kanske skulle ha uttryckt det på svenska.

Om "the rubber shall meet the road" så är det himla bra att veta i vilken ända man skall börja.
Ja, ja, jag vet. Jag pratar mycket om nystarter, målbilder osv nu eftersom jag själv är där.
Men jag tror det är viktigt för alla.
Att gå utan riktning.. - gör vi det någon annanstans utom möjligen med livet som helhet?
Går du ut på gatan hemma, fullt påklädd och tänker - "jag får väl reda på vart jag skall"?
Nej, trodde väl det. Hur skall då livet kunna bli som du tänkt dig utan riktning?

Är du något som jag så drivs du av en massa "borde" och "måsten"och när dessa inte är uppfyllda så fylls du av SKAM.. Det fulaste ordet i hela ordboken och det som tjänar dig allra, allra minst.
Skam ger dig nämligen aldrig någon kraft tillbaka, den bara smutskastar dig, drar dig ändå längre ner i dyn. Skam är inte det samma som ansvar heller för den delen.
Ansvar ser att något kan göras, mönster kan brytas, ansvar ser bortom de mindre bra egenskaperna och in i individen.

Låt oss titta på "måstena", "jag borde" - vad är det som gör att du inte kan/har uppfyllt dem?
Du lät ju inte bli att gå på toa imorse direkt även det var du tvungen till, kroppen krävde det och du uppfyllde det. Alltså, du gör vissa måsten av bara farten...
Vad skiljer de måstena från de andra, de ogjorda?
Vild gissning??

De måstena kommer från någon annans åsikter, kanske världens, kanske dina föräldrars eller någon annan inflytelserik person..
De ligger i din ritning, din grundläggande plan och nu tror du att de är sanna.
Du har gjort dem sanna, på ett eller annat sätt och det fina med det är att du har nyckeln till att låsa upp dem igen.
Titta på dina "borde", dina "måsten" ett efter ett och fundera samtidigt över vilket behov de fyller i dig.. Om du t ex "måste" städa innan någon kommer - vad betyder det??
Vill du städa? Jamen, städa. Orkar du dock egentligen inte men städar ändå - då är det dags att fundera på varför och vilka behov det täcker.

När du ser dessa behov så kan du välja andra vägar till att tillfredställa dem innan de tar över dig och ditt sinne. Ett behov i taget, ändra ögonblick för ögonblick.
Tills du skapat en ny vana...
Ett annat bra hjälpmedel är att också skriva några korta rader om hur livet skulle vara, om det var helt på dina villkor.. Hur skulle det se ut om du bestämde?
När du identifierat och släppt dina ofrivilliga "fel" i ritningen..

Jobbet - det är det som återstår. Se till att din målbild blir inspirerande!!
Inte motiverande.. Vad skillnaden är?
Inspiration är när något inom dig själv som du redan har, äger, kan, vet berörs. Du kommer i kontakt med det, vill bruka det till bästa möjliga mål för dig!
Det finns alltid vägar.. gäller bara att hitta dem.
Live with passion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar