måndag 7 februari 2011

Tro och tvivel.


"Då ropade Petrus till honom: Herre, om det verkligen är du, så låt mig få komma till dig på vattnet.

Javisst, sa Jesus. Kom!

Petrus klev då över båtkanten och började gå på vattnet mot Jesus.

Men när han såg de höga vågorna blev han rädd och började sjunka.Rädda mig, Herre! skrek han.

Genast räckte Jesus ut handen och tog tag i honom. Är din tro så liten, sa Jesus, varför tvivlade du?

Och när de klivit i båten lade sig vinden." Matt 14:28-32


Petrus är för mig den mest "mänskliga" av alla lärjungarna i Bibeln, han är modig, storsint men också tvivlande, feg och ensam.

Han byggde kristna församlingar och katolska kyrkan hävdar att man "byggde sin kyrka på hans axlar", han ligger ju enligt legenden begravd under Peterskyrkan i Rom. Ändå, som sagt, är han full av mänskliga brister, egenskaper.

Så älskad av "Gud", kraften och ändå människa.


Det är så jag ser på religion! Jag ser på det som vackra metaforer, historier och bilder om hur vi kan välja att leva vårt liv på bästa möjliga sätt. Medvetet. Med vett och vilja, med riktning och intention.

Därför ser jag inte "kraschen" mellan religion och "mitt alternativa sätt" att se på världen.

Hur jag ser bilden ovan?


Jo, jag ser Jesus som "målbilden", den plats dit vi vill sträva. Hur vill skall göra det?

Jo, genom att göra det som han säger till Petrus. Fokusera!! Se målet framför oss och fokusera på detta.

Inte på de mörka skuggorna som rör sig i de djupa vatten, nej, huvudet lite högt, blicken i skyn och framåt och så gå. Gå, som om det aldrig fanns tvivel! Låt inte rädslan ta dig och glöm aldrig bort att du är gudomlig och en del av allt det hela, av allt det underbara.


Skulle detta ändå ske, att vi såsom Petrus är mänskliga, felar, ser bort, ser ner, fokuserar på skuggorna, ja, då lovar Jesus/kraften oss räddning ändå.

Jesus plockar upp den sjunkande Petrus ur vattnet och leder honom rätt, talar om vad han skall göra innan han tar honom tillbaka till båten.

Detta betyder för mig att vi får misslyckas, att vi får vara svaga, att vi får välja om och ändå, ändå finns hjälpen där!

Petrus vågar prova! Han vågar pröva medans de andra lärjungarna sitter säkert kvar i båten. De utmanar inte ens sig själva. Detta säger historien också - "Friskt vågat, hälften vunnet" och allt det där andra. Eller hur?


Tycker du jag är långsökt?? Har du i sånt fall läst historien? Skulle den vara "sann" i ordets betydelse..?

Vilket är då mest långsökt?


Allt ger hinter i min värld, allt är sammanvävt i en vacker matta!

Vad passar dig och vart skall du idag?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar