onsdag 13 januari 2010

Att vara vuxen..


Nattens tysta timmar har upptagits av funderingar runt hur man är vuxen.. Löjligt, va?
Alla vet väl hur man är vuxen! Man blir vuxen någonstans vid 20 och sedan, that's it! Kan man få eller ge en stämpel kanske? En sorts "certified adult", precis som körkortet.. Ja, så man vet menar jag.
Enkelt och bra t ex när man skall ha fest:
"Ursäkta, jag är lite rädd om min nya skinnsoffa så skulle du kunna visa din vuxen leg?? Bara en ren formalitet liksom..."

Vore helt perfekt! Inte för att personen behöver vara perfekt, inte alls, livet är en skola och vi är alla nedlusade med mindre attraktiva attribut.
Nej, bara för att veta att den man har framför sig i vart fall har nått en viss "grundstandard" i frågan om mogenhet, självinsikt, ansvarstagande, livslusta, balans osv.
Jag vet, jag vet, jag vet!! Alla frågor.. Vem skulle sätta dessa kriterier? Vem skulle kolla och hur? Vad skulle vi göra med alla som inte klarar kraven osv?
Vad gör, är och tänker en vuxen?
Lika individuellt som himmelens fåglar men samtidigt, det finns liknande drag.
Tycker du inte? Själv väljer jag den enklaste vägen, här och nu, jag citerar en vis man:
Oriah Mountain Dreamer, indian och healer. Njut delar av "The invitation" på svenska.

"Det spelar ingen roll för mig var du bor eller hur mycket pengar du har.
Jag vill veta om du kan gå upp efter en natt med sorg och förtvivlan, uttröttad och förkrossad, och göra vad som behövs för att barnen skall få mat.

Det spelar ingen roll vem du känner eller hur du kom hit.
Jag vill veta om du kan stå mitt inne i elden tillsammans med mig och inte fly.

Det spelar ingen roll för mig var eller vad eller med vem du studerat.
Jag vill veta vad som stödjer dig inifrån, när allting annat faller ihop.


Jag vill veta om du kan vara ensam med dig själv och om du verkligen tycker om det sällskap du har i de tomma ögonblicken."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar