lördag 23 januari 2010

Gratulerar med dagen!


Min mamma är borta sedan många år, om det tomrummet har jag skrivit många gånger på bloggen. Min far är sjuklig och icke närvarande.
Min mors familj långt ifrån mig mentalt, alla utom möjligen en.. Min fars familj långt borta rent fysiskt! Jag har lärt mig leva med det, förstått att det är så, marinerat igenom de flesta av dessa relationerna och accepterat. Tror jag i vart fall..

Men när jag ser på tjejerna, kanske mest min stora tjej just nu eftersom hon är den som förstår mest så känner jag ibland ett tomrum. Hon vill veta saker, hon vill koppla ihop, se sin del i sammanhanget.. Jajamensan, hon är född Fisk och som sådan ligger nostalgi och känsla för helheten där som en smäck. Av hennes fars familj finns ingenting kvar, nästintill så hon behöver familjekänslan så väl.

"Jag pallar inte med henne, hon är överallt och varför skall hon lägga sig i vårt liv hela tiden? Hon förpestar allt!" suckade väninnan tungt häromdagen med syftningar på sin svärmor.
Det är inte bara hon, det har jag hört många gånger. Det är svårt med relationer till nya familjer, nya energier, nya vanor och eftersom kvinnor oftare spanar in energierna, försöker samköra dessa så tror jag friktionerna blir störst där. Vi vill så mycket på det planet, vill ha det så perfekt..
"Känner inte du så..?" Det frågande tonfallet..
Nej, jag känner inte så!!

Jag är glad åt min svärmor!! Glad åt det hon bidrar med i våra liv, glad åt hennes engagemang.
Jag är lycklig över att hon ger Claire en känsla av familj trots att hon inte är hennes biologiska farmor.. Trots att vi är långt ifrån lika, kommer från olika sammanhang så bidrar hon med något som i grunden är mycket gott!
Jag känner att när vi fått slipa av kanterna, när vi fått lite tid att lära känna varandra bättre så kommer det att bli ännu bättre.

Idag är hennes födelsedag och jag önskar henne ett år av riktigt god hälsa!
Att hon får fortsätta med allt det hon tycker är roligt, att det blir mycket sol på hennes himmel och få moln.
Att hon orkar komma hit ofta och se vår minis växa så att lilla Selma får den trygga, grundmurade känsla av familj som Claire aldrig hade.
Att vi får njuta av henne i stora klunkar!
Gratulera med dagen, kära svärmor, må det bli en dag med allt det du önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar