onsdag 24 augusti 2011

Girya blev till Kettlebells...


Förra året såg jag passet "Girya" på gymmets träningsplan och undrade lite förvånat vad det kunde tänkas vara.
En tidig morgon såg jag en grupp med människor ståendes i en ring inne i yoga rummet, i händerna hade de något som såg ut som kanonkulor men med handtag.
De inte bara rörde sig försiktigt fram och tillbaka eller lyfte dem, nej, de liksom gled runt, yoga liknande rörelse, mjuka, försiktiga, mycket kontrollerade.
Från min plats utanför dörren såg det ut som en magisk dans... en urgammal vacker ritual.
Senare såg jag att det var just Girya jag bevittnat och mitt intresse var väckt.

I Måndags tog höstens nya timmar vid på gymmet, full plan, alla pass och jag hittade först inte Girya för det hade fått tillnamnet "Kettlebell".
Sagt och gjort, passet låg på en utmärkt tid så jag smet dit...
Bara att få ta av sig träningsskorna på gymmet känns lite exotiskt, visst, jag är barfota på yogan, pilates men ändå.
Här behövs fötterna till balans... Djupt ner i mattan.
Dessa "bjällror" går i ordningen 4, 8, 12, 16 osv och vis av erfarenheten tänkte jag att jag kör lätt första passet, fokuserar på en bra teknik och på att inte tappa en av dessa kulor på min eller någon annans fot.

Det var helt fantastiskt vad man kan göra med en kanonkula med handtag!
Jag fick göra väderkvarnar(stilla och yogamässigt), jag fick ta mig upp från liggande på golvet till stående med en sådan kula på rak arm..
Tror inte jag behöver beskriva mera... Det var JOBBIGT! Likväl som roligt, smidighetstränande och en KUL styrketräningsvariant!
Kettlebells verkar vara något man antingen blir förälskad i (alla i gruppen hade varit med förr) eller känner inte för överhuvudtaget. Enkelt, min käre Watson!

Jag skall gå dit igen trots en GRYM träningsvärk!
Mycket tack vare den vackra, mjuka Iris som såg ut som en kopia av en vältränad Athena.
En kropp att sträva emot... Att få lyssna på hennes holländska accent var också en njutning för mina sinnen. Så tacksam för alla bra människor på mitt gym.

På vägen ner till garaget möter jag personlig tränare C.. Han ser min svettiga lekamen, ler brett och säger på sin brittiska:
"Been working out?"
"YES!"
"Did you workout until you puked?"
"Nej!"
"Did you faint?"
"Nej!"
"Then you could have done better!"
TOKFLIN!

Någon älskar att retas.. Men det sporrar. Nästa vecka = Girya igen.
Ska du med?

1 kommentar: