onsdag 31 augusti 2011

Väven - med eller utan vävare.


I min hand finns i detta nu en bok från min litteraturlista på skolan..
Titeln är(översatt till svenska) - "Väven- som inte har någon vävare".
Naturligtvis handlar just denna boken om akupunktur, kinesisk filosofi, bakgrunden till punkternas namn och en massa annat men bara bokens titel har väckt många funderingar inom mig de senaste dagarna.

I gamla vackra texter finner man ofta citat i stil med:
" Det går inte att ändra, det finns ändå i väven...".
Då relaterar man till den gamla historien om de tre gudinnorna eller nornorna (nordisk mytologi).
De heter Urd, Verdandi och Skuld dvs Det gångna, det varande och det kommande.
De var både onda och goda dessa nornor och det fanns tom personliga nornor dvs de som följde den enskilda individen, spann deras väv, bestämde deras öden.
Människan var en klump lera i deras händer, att formas efter tycke och smak och lite kunde människan göra åt det!

Motsatsen till detta - delar av den österländska filosofin, likväl som "New Age tänket" -
vi är vår egen pjäs författare, regissör, skådespelare och kritiker.
Kort sagt, vi lever såsom vi planerade det innan vi drog hit.. Förhoppningsvis!

Den senaste veckan har jag mött mycket från långt tillbaka, händelser, ansikten och blivit påmind om något som var. Men den stora skillnaden - förutsättningarna är annorlunda nu.
Mycket vatten har runnit under bron...
Det har gett A-ha upplevelser. Vissa händelser som jag inte tidigare förstått meningen med har plötsligt stått i "klarhetens ljus"!

Allt har en mening! Det är och har varit klart för mig länge MEN denna veckan har jag sett, förstått och fått visat för mig att tålamodet är A & O i det spelet.
Många år kan det ta innan man förstår varför man lade en prövning eller händelse framför sina egna fötter.
När ljuset sedan går upp... Ja, då är det ljuvligt!
Njutit har jag gjort hela veckan. Lovely!

Vilka svar väntar du på? KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar