måndag 8 augusti 2011

Städ Söndag, start Måndag...


Det känns... När man inte varit hemma på ett tag och behovet av att städa gör sig påmint.
Frågan kanske borde vara - hur blir det så stökigt när ingen är hemma?
Men detta faktum har jag för länge sedan lagt på hyllan, som just det, ett faktum. Obestridbar fakta.
Det jag själv tycker är skönast när jag kommer hem är känslan av att ha landat när jag har städat.
Som om energierna lever sitt egna liv när jag är borta och jag "återställer" dem då jag städar, plockar och lägger allt på plats igen.
Grundande övningar säger psykologen, skapande av egen rotchakra energi säger alternativ terapeuten.

Vi har fortfarande semester, eller nåt, denna veckan.
Jag måste säga eller nåt för det känns inte som semester. Det känns som om hösten kommit på allvar redan nu och jag måste hejda mig då och då för att inse att det inte är så.
Söndag brukade vi till att städa. Först kylen, sedan alla hyllor och sådant man inte hinner med på sommaren, blommorna gicks igenom, därefter var det toaletterna och golvens tur.
Det tar tid att städa fast vi är bara fyra, nåja, fem. Den femte familjemedlemmen är kanske den som lämnar mest spår efter sig i form av sand, grus, gräs, matrester och hår.
Att ha husdjur innebär att städa oftare, facts of life.

Så kom då Måndagen.. denna sista semestervecka skall användas till att inskola och göra lillan bekväm på sitt nya dagis.
Gå upp rutiner skall skapas och matpakke skall smörjas, jo, det heter så här och tom de små barnen har matpakke med sig till dagis. Någon varm mat a la Sverige serveras bara den sista Fredagen i var månad och det är något som vi föräldrar betalar för tillsammans med skolmjölk eller juice.

När jag stod där och fixade på morgon tänkte jag så smått för mig själv att detta är nog en rutin som jag snart måste lägga till kvällen, att ordna tre matpaket på morgonen med trötta hjärnan blir ingen lek.
Det blir nämligen snart det... Lillans matpakke först, den storas matpakke om ca två veckor, tätt följd av min. Tur att maken har mat på jobbet så i vart fall han är förplägad var dag.

Till allt detta kom inköp av höstens skolgrejor... Nytt pennfodral, nya färgpennor, pennvässare, suddgummi i form av en gris, så söt att jag tom övervägde att köpa en själv men dottern tyckte det var lite väl töntigt! Höll på att glömma.. Det klassiska bokpappret.
I detta landet slår man fortfarande in sina böcker! Det är varje skolårs läxa under den första veckan och står tom på veckoplanen:
MÅNDAG - bokbind din mattebok...
Jag tycker det är gulligt! Jag som slutade med det i typ tredje klass tycker det är en fin sed att slå in sina böcker.
Papper till det införskaffat - CHECK!
Dagis börjat - CHECK!
Inköpta matlådor - CHECK!

Redo för hösten - NJJJAAA...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar