söndag 29 mars 2009

Allt hör ihop i kunskapensväv.


Min far har knappast tagit sig igenom en hel tidning under sin levnad, än mindre en bok, till detta är han alltför rastlös och han tycker i grund och botten att sådan aktivitet är grovt slöseri med tid. Ändå har han alltid slängt sig med uttryck av typen "eftertänksamhetens kranka blekhet" och "pudelns kärna".. Tänk om han visste att han citerar Hamlet och Faust!
Undra om det skulle göra honom stolt eller om han skulle sluta använda dessa uttryck då..

Den finns en underbar historia om bondgubben från Norrland som första gången besökte Stockholm och en Stockholms tidning beslöt sig för att bjuda honom på Hamlet, bara för att se vilka reaktioner han skulle få. Gubben gick på föreställningen och på direkt fråga efteråt svarade han
" Tja, det var inte speciellt bra! Det var ju bara en massa repliker och sånt som man hört förut!
På sådant sätt funkar våra klassiker..

Själv har jag under min sista kurs inte bara slagits av dessa ordjämförelser utan mest funderat över de stora teorierna och tankarna. Emellanåt känns det som om det inte finns något under solen som inte redan tänkts, förvisso, ibland har det omformats, förfinats och anpassats. Men ändå, grundteserna är desamma!
Kanske är det som Shopenhauer påstod:
"Alla sanningar går igenom tre stadier: Först så blir de förlöjligade. Sen blir de våldsamt motarbetade. Slutligen - accepterade som alldeles självklara!

Det som dock också ha slagit mig är att den sk "andliga världen" som jag verkar tillhöra i vissa fall verkar ligga en ganska lång bit efter vad det gäller utvärderingen av de teorier de tror på.
Är det så att de andliga som anser sig ligga i "tankens frontlinje" egentligen är de mest konservativa, utan att egentligen ens veta om det?
Jag har inte tillräckligt på fötterna än för att framlägga detta som min egen teori men det finns en aning, en intuition, en obehaglig känsla längs ryggraden..
Brist på bakgrundskunskap kan få märkliga konsekvenser och jag kommer tillbaka till en av mina käpphästar - lär dig det gamla och utveckla därifrån det ny!
Varför skall man återuppfinna hjulet gång på gång? Det låter som ren och skär idioti...
Sånt finns det också gott om i historien!

God "tankfull" Söndag önskar jag er!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar