måndag 9 mars 2009

Hormonpadda eller helt normalt?

Någonstans mitt i graviditeten - de flesta av de mera obehagliga symptomen har gett sig.
Borta är kräkningarna, ulkningarna, känslan av att det är obehagligt att sova (man vet numera hur), man känner sig inte "vanligt fet" längre då de flesta med "vanlig" syn och någolunda IQ ser att det är en graviditetsmage de beskådar. Förhoppningsvis har också andra mera personliga symptom såsom tex i mitt fall graviditetsmigrän och huvudvärk gett sig.

Kvar är då... Diskuterade just det med en något "mera" gravid väninna än mig(några veckor längre gången) och vi kom fram till gemensamma nämnare.
Först och främst, en klassisker och en kändis - bajs! Gravida kvinnor, nyförlösta kvinnor och nyblivna mammor diskuterar, pratar om och kommenterar bajs. Bajs blir en familjeangelägenhet och nästan en parodi på sig själv. Det är först när man varit gravid (sorry killar och män) som man verkligen fattar hur viktig denna tarmtömning kan vara, för att inte tala om skön!

Den andra delen är mera ogreppbar tom för oss som är gravida, hormonerna!
De smyger sig på en som svartalfer om natten, biter sig fast och suger blod likt vampyrer och inget blir sig likt.. Plötsligt rasar man ner i ett av universums svarta hål, fast man sitter i sitt vardagsrum med kaffekoppen och har lite eller inget att oroa sig för.
Några blir arga, irriterade, kastar saker, skriker och går på - detta är tyvärr min minst utforskade sida, synd nog.
Själv verkar jag bli introvert, ledsen, en djupliggande ensamhetskänsla med gråten i halsen och bakom ögonlocken mest hela tiden.
De mest banala vardagshändelser blir till "en martyrs dagbok" och ord som tålamod och tillit är definitivt och permanent strukna ur Svenska Akademins ordlista med en tjock svart markeringspenna.

Jag erkänner villigt mina svårigheter att urskilja vad som är "hormonpaddan inom mig" och vad som är helt normalt MEN SNÄLLA omgivningen - det blir INTE bättre av att tala om för mig att det är bara hormoner!
Jag tror er INTE och dessutom blir jag bara mera lipig av detta!
Medicin?? Massor av närhet och uppskattning, salt lakrits (kan också funka), humor på annan nivå än graviditets och hormonnivån eller varför inte en gammal hederlig "bajsdiskussion"?

Inser precis, barn, gravida och gamla gillar samma saker.. Kanske dags att besöka ett ålderdomshem eller dagis för lite "umgänge på rätt nivå"..
En god natt önskar jag alla er som kan sova som ni vill..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar