måndag 30 mars 2009

En fläkt från en annan tid.


Jag anser mig, i grund och botten vara en ganska konservativ oxe, en som segar sig igenom en del förändringar och i vissa andra fall, flyttar jag bara bort väggen 5 meter och påstår sedan att den alltid stått där!
Kan du nu något om astrologi så protesterar du - vänta, vänta, en riktig oxe OGILLAR all förändring!!

MM, jag vet! Det står det i böckerna men jag påmindes idag om en gammal kommentar från en privatsittning hos en astrolog för några år sedan. Hon tittade då länge i mitt horoskop och så sade hon: "Du är lite märklig, för att vara oxe, på ett sätt.. Du vänder det som varit ryggen, går därifrån och när du bränt bron så är den bränd för alltid! Komihåg det så att du inte bränner broar som du sedan ångrar för det finns inte mycket chans till väg tillbaka när det gäller dig."

Idag kände jag denna känsla innanför min egen hud, kände den fast tvärtom, en redan bränd bro är en bra bro!
En kontakt från en svunnen tid, ett kort samtal, en önskan om mera kontakt. Helt vänligt, men ack så oväntat!
Min själ tvinnade sig runt sin egen axel, jag frossade av tanke på att "behöva" gå in i detta gamla igen, vill inte, vill inte, vill inte skrek det ur varje fiber.
Hur säger man någon sådant på ett trevligt sätt? Är det möjligt? Är jag löjlig?

"Ledsen sa jag försiktigt. Jag tror inte jag har mer att tillför dig, inte heller tror jag att du egentligen behöver mig! Låt oss låta det gamla vila..inte gräva, inte skriva om, bara låta udda vara jämt och historien stanna vid det den är!"
Hunden som tagit stryptag om själens strupe släppte taget.. Jag hade stått upp för den jag blivit, inte den jag var!
Det var inte smärtfritt men ändå, ändå kändes det som ett-noll till mig.

Möten kan vara som den där daggpärlan, den som glimmar till i solen en minut och sen.. sen är drömmen slut..
"Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm.
En droppe som faller i tidernas ström, den skimrar i regnbågens färg en minut,
brister och faller och drömmen är slut!"

Eller i bästa Doctor House stil och något brutalare - "Case closed, the doctor lost interest!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar