onsdag 25 mars 2009

Igelkotten om våren.

I morse mötte jag en "igelkott". Låter säkert konstigt för dig som vet vart jag vaknade, mitt i Värmlands hjärta med en temp långt under nollan, frost på rutor och tak men igelkottar finns i många former, tro det eller ej.
På väg till bilen tänkte jag på dikten, den som en av mina elever i Bräcke skola lärde mig att uppskatta för många år sedan..

"Av ständig oro för stort och smått jag blev alltmer en igelkott.
Gott folk som klampar min väg förbi de viskar ofta om hysteri
och några talat om stämning och de moderna om hämning.

Gott folk får prata vad helst de vill; mig kryper ingen nära intill.
Jag har en fullgod repertoar av tricks och konster till självförsvar.
Jag önskar ej bli biten fast jag är konstig och liten.
Dessa spjut jag sträcker ut har genomborrat mig själv förut.

Så ber jag vänligen, bara gott folk att låta mig vara!" Nils Ferlin.

Jag hoppas "min morgons igelkott" finner sin dag och att sinnet inte stannar vid denna brunn..
Ha en god "taggfri" morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar