söndag 8 mars 2009

Tankar runt ord..

Jag har ofta tankar runt ord, deras betydelse och användningsområden.
Just nu aktiveras detta extra då jag läser mycket klassisk litteratur i en kurs som jag deltar i på universitetet. Min lärare och professor är mycket underhållande och talade häromdagen om vikten av att läsa böcker på original språk. Han påpekade och påvisade hur mycket som riskerar att falla bort eller förändras av en översättning.
T ex det gamla kristna citatet "Anden är villig men köttet är svagt" - som ju talar om önskan till mental/andlig förändring men att vi "köttsliga" människor sällan orkar genomföra dessa goda föresatser utan "faller för frestelsen".
Den enkla satsen blev efter översättning via två olika språk till "Köttet är ruttet men spriten är bra".

Sådan är nu en gång min humor att jag då kan går runt och le i mjugg åt detta i flera dagar..
Ända tills jag igår läste på en skylt i ett köpcentrum - "Vi ordnar nycklar, knappar och ÖLJETTER".
Vad?
Nu måste jag använda datorn till att ta reda på vad detta ord betyder..
Det stör mig att inte veta!

Därefter bär det av till barnkalas.. Inne i stan... på värsta anläggningen.. Min egen dotters.. Brrrrrr, jag skälver! Skriver mer senare, om något är kvar av mig!
Ha en god Söndag med massor av ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar