lördag 14 mars 2009

Automatiska tankar eller en känsla?


Inom kognitiva terapin talar man om scheman/grundantaganden, dessa handlar om inlärda uppfattningar om jaget och omvärlden. Dessa grundantaganden är oftast svarta eller vita dvs de åtföljs av "alltid" eller"aldrig" och är sålunda kraftigt övergeneraliserande.
Eftersom dessa antagande är kopplade till vår identitet är de ofta svåra att förändra eller "komma till tals med"och om dessa grundantagande inte fungerar rätt leder de ofta till att man missuppfattar situationer på ett negativt sätt.
Detta brukar kallas "negativa automatiska tankar" inom Kbt.

Mina kunder brukar oftast, när de sett dessa tankemönster, börja klaga över hur svårt det är att förändra dem, hur man dras med FAST man inte vill, FAST man ser och vill förändra.
Jag brukar likna detta vid Joakim von Ankas "tankematta", ni vet den där som han går runt på när han funderar. Den mattan har ju fått som hjulspår pga hans eviga cirkelvandring OCH när man ramlar ner i denna cirkel är det förtvivlat svårt att komma upp igen.
Enligt centrifugal kraften dras vi ju inåt i ett snurrande hjul.. Trots att vi här kämpar för att "bryta ny mark", ta oss bort från cirkeln, förändra beteende och känsla..

Där är jag just idag.. Trillade igår ner i ett gammalt "ekorrhjul" som jag tror att jag kan se mycket tydligt, en gammal nat (negativ automatisk tanke)..
Det slog mig att jag mest av allt är rädd för att avfärda den som en sådan och sedan inse att det inte var en negativ tanke utan min intuition eller min känsla!
Hur många gånger hör man inte det av andra "Äsch, släpp det, du inbillar dig!"?


Just vid en automatisk tanke är det ju ett helt brilliant råd! Men vid intuition eller känsla..ja, då är det ju fullständigt uppåt väggarna.
Jag sliter med mig själv, försöker att känna efter men ju mer jag känner efter desto "plottrigare" blir det dvs jag lurar in mig själv på alla möjliga sidospår.
Bäst är nog att låta det vila.. Förr eller senare vet jag, förr eller senare uppdagar sig svaret och då kanske jag får en hint om vad det var som uttryckte sig inom mig just denna helg.
Funderingarna rister ändå i min själ..gamla spöken dansar på bordet..

Bra påminnelse för mig som terapeut hur det känns att drabbas av detta! Dags att ta fram verktygslådan och jobba lite!! Kolla vilka vertyg som funkar på mig, just nu och i detta läge.
En arbetslördag helt enkelt! Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar