lördag 25 juni 2011

Annorlunda midsommar!


Norge har inte midsommar!
Det är svårt för varje svensk att förstå trots att nästan alla vet att midsommar är det svenskaste som finns. Det är liksom inplanterat i ryggmärgen - midsommar är midsommar!
För visst firar väl alla nordiska länder midsommar? Sommarsolståndet?

Nix! Vi gör inte det! Här är det vanlig helg...
Fast ändå inte... För oss med rötterna i Sverige så alternerar vi lite mellan att känna oss bortkomna i vardagen, plocka fram lite extra god mat, midsommarmat och att känna en viss lättnad.
I vart fall jag.

Vi har besök från Stockholm denna helg. Planerat sedan länge, min fars käresta är på besök och då känns det alltid lite extra festligt. Det var länge sedan vi sågs men nu har det äntligen blivit dags. Så, igår blev det Kungskrabba, färsk sådan, räkor, bröd, ost, nubbe(för den som ville), vitt vin och glatt sällskap.
Men midsommarfest.. Njjjjaaa, sisådär. Jag somnade gott med två små öl i magen, inte mer.

Morgon efter blev desto bättre.. Morgon jogg i skogen, mysa med hunden, äta lång frukost med gäst och familjen. Härligt! Enda jag saknar är havet och kanske något mera sol..
Midsommar blir såklart vad man gör den till men den midsommar jag är van vid från Dalarna - den saknar jag inte.
Hellre då såhär lite stilla... Trevlig midsommarhelg - vart du än är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar