lördag 11 juni 2011

Liten blir stor!


Från min plats vid spisen är den trevande lilla handen allt jag ser, resten av barnet är dolt bakom skåpet. Så glimmar det till... Hon syns där hon står, helt naken så när som på blöjan, ansiktet beklätt med ett jätteflin, håret på ända och i den knutna, smutsiga näven håller hon två rejält tillknycklade svenska hundralappar.
Handen lyfts triumferande emot taket, segergesten sitter visst och hon utbrister glatt:
"CASH... Maaaaammma, CASH!"

Jag nästintill faller ihop av skratt och det triggar såklart nya upprepningar av ordet men så sprider sig en viss osäkerhet i ansiktet. Okej, hon har fångat "cash" men vad göra med dessa "papper"?
Det är att benämna saker som det handlar om just nu, att veta vad de heter och kunna be om dem men också att få orden till meningar, koppla dem likt vagnar på ett tåg.

Detta lilla frö, denna lilla människa så buren av sin energi undersöker världen i stora gulpar...
Hon observerar, kopierar och insisterar. Glömmer jag för en morgon något, jamen, då rättar hon snabbt till rutinerna alltifrån att vi sitter på samma plats till att hon påpekar att jag glömt torka ur hundens ögon. Vilket var fallet häromdagen och då gastade hon om papper i en dryg kvart innan jag fattade vad hon sade, försedde henne med detsamma och med förvåning i blick såg henne närma sig hunden för rengöring.
Sååå, gör min mamma minsann!

Carina Wirséns vackra barnvisa dyker ofta upp när jag ser Selma..
Njut av Betraktelser över en hel lång dag!

"Jag är trött, lilla jag, för vad hände idag?
Klappat en hund, en lång lång stund.
Smakat på kex, ätit upp sex.
Luktat på ros, smakat jos.
Pekat på katt, provat hatt.

Tittat på sol, ramlat av stol.
Tappat min docka, lyssnat på klocka.
Spillt på min krage, legat på mage.
Pillat på tår, lekt med ett får.
Sugit på bil, ätit upp fil.

Blivit för mätt, gråtit en skvätt.
Tappat en sko, slickat en ko.
Ätit kompott, skrattat gott.
Bitit i kant, pussat en tant.
Bankat med slev, bullrigt det blev.

Hittat ett hål, slickat en tvål.
Suttit på pallar, kramat små nallar.
Lekt tittut, smakat på strut.
Grävt i sand, sugit på hand.
Plockat en knopp, tagit ett dopp.

En gäsp eller två, lite sömnig då.
Vilat på arm, blivit trött och varm.
Somnat ett slag efter en lång, lång dag!!!"

Tror jag gjort allt... Utom möjligen slickat en ko..
Dags att gå ut och prova! Livet är för kort för att inte veta, eller?
Eller så nöjer jag mig med att äta en glass med struten först såsom dottern alltid gör..
Kram!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. hahahahaha underbart! CASH! Och dikten är helmysig! Har nog gjort allt tror jag, utom kon då...den smakade jag på när jag var större...Stor blöt komule mötte liten pussmun!:)

    SvaraRadera