söndag 19 juni 2011

Ompysslad!


Det finns egentligen många sätt att bli ompysslad på...
Om man bara tillåter det! En del vägar är inte ens dyra, i vart fall inte om man jämför.

Jag är INTE glad i skor! Faktum är att jag tycker skor är besvärliga.
Att hitta snygga skor är nästintill omöjligt och att då hitta snygga och bekväma skor, ja, det är ännu svårare. Däremot tycker jag skor är viktigt! Fötterna och benen är stora energicentra och de förtjänar det bästa för att kunna serva mig var dag såsom sig bör.

Förra året köpte jag på en "fin sportbutik" ett par springskor, modell "dyr", modell "effektiv" - de har de varit men som allt annat som slits hårt har de mjuknat i bakkappan, expanderat något i tyget, slitits hårt på sulan efter all rörelse i skog och mark.
Jag, som dessutom pronerar något, dvs skjuter ifrån foten lite på ytterkanten och sålunda får ett oeffektivt löpsteg, jag bara måste ha bra skor. Skor som får mig att springa PÅ foten och ingen annanstans.

Sagt och gjort.. Jag åkte till "Löplabbet", klev in genom dörren till en mycket full butik.
Detta till trots hade jag inom fem sekunder fått frågan "vad kan jag göra för dig?" av ett trevligt butiksbiträde. Enkelt svar - jag behöver skor!
Ytterligare fem sekunder senare står jag på en glasskiva där mina fötter, mitt unika fotavtryck inspekteras och han bekräftar det jag vet. Jag pronerar lite men inte alls så mycket som jag trodde. Han belyser också alla positiva egenskaper med min fot, berättar hur jag kan göra för att ytterligare förbättra min löpning.

Så, på med ett par skor, upp på löpbandet, springa i rätt god hastighet i några sekunder medan min fot filmas. Mätning av vinkeln på foten, hur skjuter jag ifrån etc, etc - intressant!
Fram med några olika skor i min storlek och som är anpassade till fötter såsom mina.
Vilka tycker jag bäst om?
Här inte bara sätter man skon på foten och går runt... Man springer på löpbandet igen, foten kollas och mäts men även min känsla vägs in! Flera par skor testas och han, expediten, visar mig samma intresse under varje sekund av prövningen.
Inget är klart förrän det är klart!

Nu börjar det låta dyrt, eller hur? Mycket prövning, mycket uppmärksamhet, mycket testning.
Det är bara det att det inte är det!!! Dessa skor, de som följde mig hem, har exakt samma pris som de jag köpte i den fina sportaffären förra året. Men dessa är till mig, för mig, anpassade.
All denna prövning ingår i priset.
När jag lämnar affären får jag ytterligare info om vad jag gjorde bra, att jag är välkommen tillbaka för att vara med i löpgrupper, lära mig mer eller naturligtvis, bara komma tillbaka om något känns fel med skorna.

Jag promenerar ut ur butiken som om jag går på moln...
Nej, vänta, det var god service, omtänksamhet och ett par jättebekväma skor som fick mig att sväva! KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar