måndag 27 juni 2011

Måndags funderingar.


Med näsan i den regnvåta blommans fantastiska inre sluter jag ögonen, registrerar ett sommarminne - Schersmin - en av sommarens mest fantastiska dofter.
Regnet letar rännilar ner i panna, på kinden och därifrån kryper det ned på halsen, in under regnjackans huva.
Min kommande trädgård skall ha massor av Shersminer, både äkta och smultron Schersminer..och syrener... Luktpioner... Rosor... Lavendel...
Kan du känna dofterna?

Juni är snart till ända! Vart blev sommarens krona av?
Som vanligt, jag hann knappt med. Livets trivialiteter tar tid...
"Snart är hösten här" sa vännen häromdagen och jag fnös. Det nya livet får vänta.
Hmm, livet väntar inte, det går på tidtabell, ibland lite före, ibland lite efter men ändock, på tidtabell.

Försiktigt bryter jag en kvist av den vackra vita busken, måste få sniffa en liten stund till, dröja lite.. Semestern ligger förresten fortsatt oöppnad men så, bang, smäller det till.
Allt på en gång!
Jag vill ha buteljer med sol och bad i, buteljer med sommarens dofter och solnedgångar, buteljer med minnen och skratt att ställa på hyllan i köket. Men det verkar inte bli så.
Samlandet liksom uteblir.

Vad skall denna sommardag med mina tjejer bringa?
En massa praktiskt roddande, handlande för veckans middagar (allt för att tjäna tid), bakande (vad annat gör man med barn en regnig sommardag?) lagande av hemlagad nyttig, GOOOD fisksoppa, träning med härligaste gänget, plock och pyssel.
Detta är vad jag tror när jag vandrar denna regnstilla morgon och ser på min jycke som nyfiket smyger på duvorna närd av en förhoppning att kunna lägga vantarna på en. Sällan, gosse lilla, de är för smarta.

Helt ovetande om vad dagen faktiskt skall ge sniffar jag vidare på min Schersmin och se där, ett tyst, stilla, närvarande sommarminne lyckades jag fånga. Ett som är bara mitt eget.
Ett som tom luktar gott! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar