tisdag 21 juni 2011

Sommarpratare!


"I den byn, i det djupaste Afrika, lärde jag mig att den värsta formen av fattigdom inte är den där det saknas pengar. Den värsta formen av fattigdom är de som är fattiga på empati.."
så sa professor Hans Rosling häromdagen på svenska TV2.

Han är en fascinerande människa, denna professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet.
En gänglig man som i Afrika gick under namnet "Doctor Loong" pga att ingen kunde säga hans namn men hans kroppshydda syntes överallt.
Han har via sina föredrag, föreläsningar och utgivna dokument lärt mig ord jag inte trodde fanns, ord på makabra saker som sker med människor i hälsosituationer utanför det rika Norden.
Hans visdom och lugna sätt pekar ut en väg för oss alla, ett ljus.

TV2 samlar dessa gamla och nya "sommarpratare" över en middag där vi får hör dem diskutera olika delar av varandras program. Missa INTE den debatten om du har möjlighet.
Jag känner mig dock lite moloken... Då jag såg Hans på TV igen häromkvällen hoppades och trodde jag att han fanns med på listan igen i år.
En snabb titt på Sveriges radios hemsida visade att så var inte fallet.

Men hans gamla "sommarprat" från 2005 ligger där som fil likväl som de flesta andras OCH, inte att förglömma "Årets sommarpratare".
Vem blir min favorit i år måntro? En liten oöppnad godisburk!
Det drar igång 25/6 med Mark Levengood - missa inte det!
Kanske har gamla tanter börjat lägga ägg...;-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar