onsdag 8 juni 2011

I dieternas rike.


"Det handlar bara om att stoppa in mindre i hålet än det man använder i form av daglig energi så löser det sig..." fräste en irriterade idrottstränaren när frågan om viktminskning fördes på tal.
I grunden håller jag med honom, naturligtvis, det handlar om att ta in mindre energi i form av föda än man brukar per dag, per timme, per minut...
Men han snackar om "friska, arbetsdugliga människor i åldern 16-35" och hur många faller in i den kategorin? undrar jag lite försiktigt.

Vad gör alla de som inte kan träna? Som har problem med hormoner, sköldkörtel, tarmar, upptag, sömn, stress, ålder.. Skall jag fortsätta?
Ja, de letar efter genvägar! Såsom andra före dem har gjort i evinnerliga tider och det är jäkligt svårt att stå emot... Kommentarer om andras vikt från släktingar som tydligen inte själva har speglar hemma, budskapet från Tv reklamens "hypa" (och mindre hypa) värdinnor, från vänner som själva provat "med underbart resultat" m fl gör det nästan outhärdligt ibland.
Jag vet! Jag har provat..

Under hela hösten, vintern och våren har jag slitit med en kropp på rehabilitering. En träning som gått i vågor av ovan nämda anledning, en kropp som skrikit efter olika udda produkter i perioder för att den behövt byggstenar och en våg, som jag önskat skulle gå nedåt men som samtidigt stampat envist på samma ställe.
Då är det lätt att lämna vett och sans hemma och kasta sig ut i något man inte tror på.. Jag försökte istället göra det motsatta. Undersöka, ta reda på, researcha och resultatet blev skrämmande och samtidigt välbekant.

Vi står just nu i det som kallas "det stora karbokriget"..Dvs dieterna för krig emot kolhydraterna och hävdar att detta är "allena saliggivande", nåja, nu tog jag i så jag sprack med ett gammalt Bibel citat. Men i vart fall.. Man skall äta lite kolhydrater och massor av fett mao ett äpple är farligare än ett paket bacon. Typ..
Det kliar på min kropp, något luktar skumt här.. Jag läser vidare och finner massor av forskare som skriker "Nonsens" till denna trend.
Visst, visst, man förlorar lite vikt (i början) men hälsan då? Många undersökningar visar att de som äter kolhydrater i form av grova kornprodukter, frukt och grönt mera sällan drabbas av långvarig fetma, cancer, diabetes etc. Vilket är vad?

Senaste stjärnan på himlen heter Andreas Eenfeldt och han placerar sig själv mellan Fedon Lindberg (hans diet funkar på de som redan i grunden är sunda och slanka) och Atkin (han är striktare än mig och anbefaller bara 20 gram kolhydrater om dagen, jag tillåter 50 gr). Obs - allt ovanstående är "stjärnans egna kommentarer", icke mina.
Han, Andreas, går så långt att han anser att näringsfysiologerna haft fel de senaste 50 åren då de klagat på fettet, kastat ut detsamma, då de istället skulle vänt sig emot, ja, just det, kolhydraterna. "Det finns inte en endaste undersökning som säger att fettet skulle vara skadligt för hjärtat.." utropar han sedan och jag hickar till... VAD? Vad sa han nu?

Professor Jan. L. Pedersen på universitet här i Oslo skriker ut sin vrede... Det finns massor av vetenskapliga undersökningar om fettets skadliga inverkningar på oss! Inte tu tal om saken..
Han inrymmer dock villigt att låg kolhydrat dieterna funkar PÅ KORT SIKT, långsiktigt kan ingen sia om ännu. Det vet vi om tio-tjugo år..
Han ber också Andreas att springa ett lite längre lopp, eller varför inte, åka Vasaloppet på sin låga kolhydrat diet.. 40 minuter anses vara maxtid man kan prestera på denna diet innan kroppen tvingas gå på reserverna.

Jag lägger ner penna... Pedersen är förpliktigad av sina forskningspengar och förhoppningsvis sin etik. Han har sina poänger, de logiska.
Eenfeldt är förpliktiga bara av sitt eget bankkonto... och en fluga under understöd.
Jag måste tillbaka till ursprunget - till min kärna, det jag tror på -
individualitet!!! Jag måste lyssna på min kropp! Hålla balansen, inombords och utombords!

Det är det enda sättet... Jag gillar rörelse, gillar aktivitet! Aktivitet känns bra. Alltså rehabiliterar jag till aktivitet kan återkomma.. Äter det som smakar gott i lagom mängd, känner in, sover gott och ser mig själv såsom jag vill vara.
Något att sträva emot.. Mauds melodi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar