onsdag 29 juni 2011

Grünerløkka eller Mombasa..?


"Vart är vi..?" Jag ser drömmande på den unga väninnan då hon lyfter sitt immande kalla glas emot munnen.
De tio stora dubbla franska café fönstren är vidöppna och i deras djupa fönsterbänkar ligger olivgröna, gula, sandfärgade och rödbruna kuddar och lyser.
Väggen mittemot går i mjukaste korall och väggarna inomhus är citrongul och havsblå, nej, snarare turkosblå.

Det sjuder av liv, men ändå.. Det är inte för mycket. Man kan prata, man kan drömma som synes.
En vind, en varm lekande vind fångar min tunika, blåser in under densamma och svalkar min kropp. Smaken av vitlök, kyckling, färska örter och bröd leker fortfarande i min mun och smaklökar.
"Vi är i Berlin" säger min unga väninna med ett brett, drömskt leende.
"Vad?" jag hoppar till. Vad sa hon?

Vi har precis pratat om den kommande resan till Afrika, om projektet, om exotiska platser, andra folkslag, andra möten..
Själv är jag i Mombasa... Inte för att jag någonsin varit i Mombasa men såsom jag ser en huvudstad i Afrika inom mig. Tom vägen utanför har förvandlat sin spruckna asfalt till trampad, pressad sand. Varma vindar, starka färger..
"Berlin?" jag hör misstron i min egen röst.

"Jaaaaaa.. såklart! Jag jobbar på det här caféet, tar mig runt på min knaggliga tyska och däruppe, där bor jag! Jag är inte nöjd med lägenheten men det är ju nära till jobbet!"
Hon pekar på det korallfärgade huset mittemot och ler drömskt igen.
"Jamen, Berlin..." säger "den gamla tanten" och ser framför mig den tyska "gråheten", att vara Herr Doktor tom under bordet med varandra.
"Dit skall jag ju sen, efter Afrika, innan skolan...Du får komma och hälsa på" säger hon och drömmer vidare.

I henne ser jag alla mina egna drömmar, en frisk fläkt, en gammal själ i en ung kropp.
Det spelar ingen roll att vi sitter på världens vackraste café på Grünerløkka i Oslo, vi är fria att resa vart vi vill och vi har varandra till sällskap.
Kanske är det just detta som gör det? Miljön, tillåtande sällskapet, maten, omtanken.
Kärleken till livet...
Då spelar Mombasa, Berlin eller Oslo ingen roll. En glimt av Lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar