söndag 16 januari 2011

Aktiviteten UPP!


Imorgon börjar det.. Tokveckorna.
Skolan har redan varit igång i två veckor så man får vara glad för den lilla respit man fått, trots allt.
Jag finner mig ibland väldigt ituvdelad i detta lilla dilemma, det är väl därför jag skriver om det.
Inget världsproblem! Absolut inte men ett litet vardags"gnag"...

En del i mig ser på min snart tioåriga dotter och tycker att skolan är krävande.
Mycket läxor varje vecka, många långläxor, högt tempo, långa dagar.
Till detta kommer all kommunikation - mobiltelefoner, datorer, msn, mail, face-book, ja, tom bloggar. Allt skall de vara med på och ibland är hon väl blek om nosen när kvällen kommer.
Tycker stackars gamla mamma, ja.

Dessutom SKALL och HAR alla barnen aktiviteter. Claires kompisar, i samma årskull har aktiviteter nästan varje veckodag plus att det ofta rinner ut över helgerna. Träningar, Cup, besök där eller där, läger osv.
Hur gör man då?
Låter jag henne vara hemma så finns det ändå ingen att leka med och allt jag får är ytterligare klagomål. "Han får ju... hon skall ju..." Vardagsmat hemma hos oss.

Alltså låter jag henne.. Spela instrument, vara med i musikkåren med allt vad det innebär av engagemang, konserter, auktioner, bokmarknader etc, dansa jazz osv.
Men hur får man in det i det späckade programmet?
Hur gör andra föräldrar? Väcker de sina barn en timme tidigare på morgonen för spelträning eller?

Den andra delen av mig säger - "Sånt är livet! Du red minsann sex dagar i veckan när du var i den åldern och lägg på ett år till så tävlade du varenda helg från April till September.
Inte dog du av det, din tulling och inte blev betygen lidande heller, så det så!"
Nej, jag vet!!
Kanske är jag bara gammal, kanske är det detta med så många möjligheter till kommunikation - jag spenderade inte flera timmar framför datorn OCKSÅ!

Sant eller inte.. Jag har kapitulerat! Imorgon börjar dansen igen och hon ser fram emot det.
Det blir bra! Det blir kul.. Mamma pusslar med tider och bussar.
Kanske dags att gå och lägga sig lite tidigt ikväll då...
Nej, visstja, vi måste ju få fram klarinetten för övning innan vi skall sova och om tre veckor kommer valpen!! Klart idag!
Mission completed, transmission over.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar