söndag 23 januari 2011

Föreningen "Fiffel & Båg"


Min website har varit uppe i några år nu och varje vecka får jag min del av eländiga mail som hävdar att jag "vunnit på Hollands national lotteri", "är ensam arvinge till en avlägsen släkting från Kongo som dött i en flygolycka" och annat trams.
Man behöver bara se första raden av mailet för att fatta vad det handlar om och alltid, alltid skall man skicka pengar eller bistå med sitt kontonummer på ett eller annat sätt.

Jag har frågat min man, som ju arbetar med data, vad som driver dessa personer?
Vad lever de av och vilka går på detta?
Kanske när internet var nytt men knappast nu!

Igår rös jag dock efter hela ryggen när TVÅ personer, helt fristående från varandra berättade om en mycket mera sofistikerad liga.
De skickar mail från medelhavsländer, bara till dig och research är tydligen gjord för de känner till MYCKET om dig, din familj etc.
Det är en advokat eller en banktjänsteman som hör av sig pga att en släkting till dig har dött och efterlämnat ett arv till dig.
På detta sätt har de alltså fått mail adress eller telefonnummer via testamentet.

Du får telefonnummer till läkare, banken, advokaten osv men naturligtvis, du måste ju visa att du är du, betala en del administrativa utgifter osv.
Allt mycket professionellt, snyggt och rimligt!!

Jag vet i dags läget inte hur långt dessa karaktärer skulle ha gått om bedrägeriet fått fortsätta då båda mina bekanta är skarpa individer med huvudena på skaft och örat till marken.
Som ett trollslag försvinner telefonnummer,arbetsplatser och naturligtvis även banken när det börjar lukta illa..
Helt sanslöst!! Å, lite läskigt tycker i vart fall jag därav denna varning på min blogg!

Verkar det för bra för att vara sant så är det kanske det!!
Var försiktig! Kosta på dig en advokat som kollar och framförallt, håll i dina kort/konton.
Samt kanske lite släktforskning, vad vet jag..
Till min ena bekant, som skall polisanmäla säger jag bara - LYCKA TILL!
Till den andra som funderar på det, Go for it! Jag är här och peppar dig!

God Søndag kväll till er alla, fiffelfri...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar