tisdag 4 januari 2011

Såsom grisen..


... i vart fall den lyckligaste av dem har vi alla nu överlevt jul och nyårshelgerna!
God fortsättning till dig! Hur känns det?

Likt en fjäril i sin kokong låg jag och funderade över detta långt innan makens klocka ringde.
Jag liksom hänger över kanten till sängen inlindad i mitt täcke eftersom dottern sover sin skönhetssömn MITT I min säng. Har funderat på att ta in sovsäcken, hänga den på sidan av sängen och sålunda få ännu mera plats. Kan bergsklättrarna så borde ju jag kunna, inte sant?

Igår sa A att hon inte tyckte att året börjat på ett bra sätt, lite segt liksom, lite "olycksbådande", ja, ja, inget allvarligt men lite slow, sådär.
När hon sa det så kände jag igen det. Först tänkte jag att det kan knappast vara från i år men så insåg jag att det gäller nog de flesta år. Uppbyggnaden emot jul, nyår är ju ENORM.
Stressen, julklapparna, firandet, maten, alkoholen - är det så undra på att man är lite däst när den där dagen kommer?? Nyårsdagen!

Därtill lägg - ett nytt år - nya energier. Alla tankar på det nya, alla önskningar.
Personligen bävar jag för de kommande veckorna på gymmet. Alla som skall förverkliga sina önskningar men det är bara att hålla i, om några veckor har det lugnat sig igen.
Kanske är det därför nyår ligger där det ligger?
Mitt i den mörkaste av årstider då det finns tid att kontemplera och planera.
Du kan ju inte stoppa frön i jorden nu men du kan så i tanken... Påbörja ditt tillväxtår med en plan.

Vad vill du ha i din åker i år? Vad skall växa där?
Vad har du tid till? Det tar mera tid att odla fina druvor än det gör att odla fram korn.
Men är du nöjd med korn? Drömmer du om mer...?
Det finns fortfarande tid att inventera, förändra tankarna på årets skörd.
Bruka delar av den mjuka, inbäddade, mörka tiden till att fundera över vad du önskar, vart du kommer ifrån och vart du skall sen!
Lycka till och kramar från kokongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar