tisdag 11 januari 2011

Tacksamhets dagbok

Synkroniciteten slog till igen igår.
Väninnan och jag talade om "Tacksamhets dagsboken".
Ni vet, det fina, gamla välkända verktyget som Mia Törnblom tog in i sin bok och gjorde till sin.
Nåja, hon skall ha tack för att ha fört fram ett gammalt gott verktyg i ljuset igen. Det behövdes.

Till saken - vi talar om dagboken, om att det kanske är dags att ta fram den igen, skriva lite.
Det är bra att göra när livet på någon nivå känns lite tungt eller när man bara vill "count the blessings", som det så vackert heter på Engelska.
Några timmar senare stöter jag på, inte en utan TVÅ forskningsrapporter som handlar om hjärnans oförmåga att vara deprimerad/ledsen samtidigt som den är, just det, tacksam eller förälskad!
Hmmm, nice! Jag gillar när forskare bekräftar det jag redan vet!

Fram med den gamla dagboken.. Producera i vart fall tre, gärna fem meningar om saker du är tacksam för i detta nu. Eller ikväll... Eller om en kvart... Eller när du nu tänkt dig att börja.
Vill du vara extra "duktig"??
Skriv då också tre saker du är bra på varje gång plus en sak du skall be om hjälp med!
Dessa tillägg får hjulen att spinna fortare.

Svårt?
Ja, ibland är det lite knivigt. Ta då till de enklaste av saker t ex Jag är glad för stunden med mitt morgonte/morgonkaffe/morgontidning.
Eller varför inte - Jag är glad för chansen till en ny dag!
Så, då åker vi... Vad har jag att vara tacksam för i detta nu?

Jag är tacksam över att vi alla i familjen vaknade friska och starka idag och kan gå ut i världen och göra vårt.
Jag är tacksam över att jag alldeles strax har spännande arbete framför mig.
Jag är tacksam för att ha en lugn stund, som är bara min att skriva på.
Jag är tacksam för L, som peppar, stöttar och får mig att skratta.
Jag är tacksam för den fantastiska vintern utanför, som jag snart skall få förmånen att gå ut i.
AMEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar