torsdag 27 januari 2011

Trygghet!


"Nær jeg er trygg har jeg det som plommen i egget!
Då tenker jeg ikke på vad andre menar om meg,
vad de synes om det jeg bruker tiden min på.

Når jeg er trygg får jeg gode ideer!
Då kan jeg improvisere hvis jeg vil men jeg kan også bare vare stille.
Når jeg er trygg bekymrer jeg meg ikke om fortiden eller fremtiden, for den saks skyld.
Då kan jeg vara den jeg er!

Når jeg er trygg kan jeg ge trygghet videre.
Det handler om å vare trygg!"

Ge mig nu lite trygghet genom att inte bedömma min norska i skrift.
Detta är mitt första officiella försök, så "hav förståelse".

Detta är texten till en reklamfilm för ett norskt företag som heter TryggVesta, ett försäkringsbolag. Ändå berör den mig varje gång!
Mycket av det vi åstadkommer i det västerländska samhället handlar om trygghet eller dess motsats rädsla. Det är nästan alltid en av de två som driver oss och beslut och handlingar tagna ur rädslans boning, ja, det vet vi alla vart det leder.

För mig är trygghet en förutsättning för min kreativa process, för mitt skapande.
För mig är dessa två, trygghet och skapande, tight, tight sammanflätade precis som i texten här ovan.
Skall man skapa något nytt, något unikt, något för andra att fästa blicken på måste man våga "blåsa i" vad andra anser om ens skapelse likväl som ens person för annars vågar, orkar och förmår man oftast inte ta steget.

Tryggheten bor, naturligtvis, inom en! Det är här den definieras, får ramar och kännemärken men ibland har man också yttre ramar och önskningar för trygghet.
Även dessa finns i olika former, allmängiltiga, typ Mazlows behovspyramid.
Men också, mina helt egna ramar och önskningar.

Jag behöver känna att de jag jobbar med kämpar, drar åt samma håll som jag, emot samma mål och då kan jag lägga in hur mycket power som helst. Jag är trygg.
Men finns en gnutta oklarhet i detta, ja, då blir jag passiv, avvaktande, rätt okreativ och kort sagt, otrygg. Det är ingen bra känsla.

Att leva i trygghet, för att ge trygghet vidare borde vara som de säger i reklamen - en mänsklig rättighet och en självklarhet!
Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar