torsdag 13 januari 2011

Kreativt kaos? Eller inte?


Har precis skrubbat badrummet, städat badrumsskåpet, torkat duschväggarna, lagt på den rena mattan, ja, du vet, hela kittet.
Samtidigt som jag lyssnat till en snorig, svårt snorig unge som sover en orolig febersömn ackompanjerat av hackhosta med massor av slem.
Jag städar toan för att det behövs men också för att det känns som allt är skitigt emellanåt, i vart fall i mitt huvud.

Stora dottern hade magsjuka förra veckan och naturligtvis borstade och skrubbade jag toan då men hela badrummet känns som det är smutsigt.
Mormors ord ringer i öronen..."Hur skall man kunna göra sig ren på allvar om badet inte är rent?"
Nej, det är sant! Men jag tror det är mer just nu, inom mig alltså. Frustration...

Sedan hösten och sedan våra inneboende kom har vi härjats av olika plågor, magsjukor, förkylningar, halsont, diarréer, snoriga näsor, ryggskott, huvudvärkar och misstänkt uppstoppade bihålor.
Småbarnsförälderns gissel och nödvändighet - hur skall mina tjejer kunna bygga immunförsvar utan dessa plågor? Det kan de inte!

Jag kan inte ens påverka det mycket. Bara servera bra mat, se till att de sover, klär sig, ja, det vanliga som jag gör ändå.
Inte skapa motstånd, skapa FLOW!
Men det är tråkigt, tråkigt, tråkigt... Att sitta inne, att känna sig låst, att kolla på dagTV för någon vägrar sova någon annanstans än i knäet, att känna halsen tätna igen.

Alltså städar jag! Vi lever, precis som alla andra småbarnsföräldrar, ibland på randen till kaos - vi och Beirut liksom.. Jag kan låta bli att bry mig i perioder, då det finns andra viktigare ting att göra, saker med högra prio.
Så kommer skaparandan in, jag skall skapa något, förlösa något från mitt inre, ja, då städar jag!
När jag skriver ordet förlösa så tänker jag att det är nog rätt term...
Det är antagligen "boar" jag gör såsom alla andra gravida men jag boar för mitt skapande!

Nackdelen är att när man städar för mycket rinner tiden ut för skapandet.
Man borde skapa först och sedan städa i viloprocessen men det är inte alltid jag kan det.
Kreativt kaos i all ära men jag mår bäst när var sak har sin plats då har jag bäst flyt.
Nej, nu skall jag sätta mig med dottern, läka henne och sen hänga upp skylten -
HÄLSA OCH VÄLMÅGA BESTÄLLD TILL HELA FAMILJEN! Pronto!
AAAASCCCHJOOOO...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar