fredag 7 januari 2011

Mål och visioner!


Länge, länge har jag känt att jag "städat i gamla garderober" utan att förstå varför.
Harvat, harvat och harvat i åkrar som känts som om de borde ligga i träda eller kanske tom få växa igen eftersom de är så ofruktbara.
Känslan till trots, jag har fortsatt att harva, som letade jag efter en sedan länge bortglömd skatt eller dylikt.

Den senaste åkern - den har jag pratat en hel del om här på bloggen, min pappas död och utrensandet av mitt föräldrarhem. Bara att vara i den miljön, en miljö man valde att lämna för ca 20 år sedan kändes som att vara instängd i en garderob med förlagda, förfallna kläder och attiraljer.
Förtvivlat har jag ställt mig frågan - vad skall till för att jag skall komma vidare?
Vad fattas energimässigt och framförallt, när skall det lossna?

Som jag påpekade igår, jag tror inte något sker av en sk slump. Jag tror inte på slumpar!
Mer eller mindre fördelaktiga händelser, ja, men inte slumpar.
Mera fördelaktiga händelser uppkommer när vi försöker leva medvetet. Mindre fördelaktiga sker när vi bara låter valen glida vidare, bollar ansvaret över på någon annan, underlåter oss att göra val.
Livet är dock, enligt min tro och många gamla trossystem och religion uppdelat i sektioner.

Själv lutar jag åt tron att tiden är uppdelad i 28 års cykler.
7 år för planering/testning, 7 år av planering/växtstadiet, 7 år av skörd och 7 år av efterarbete.
Observera dock att jag sa att TIDEN är uppdelad i 28 år cyklar, inte ditt liv.
Sålunda kan du "komma till världen" mitt i skördecykeln och påbörja en helt ny cykel vid t ex 11 eller 9 eller när du nu kommer.

Det var detta "liljeholmens" som slog mig häromdagen.
En kort check, en diskussion med en invigd, klok kollega gav mig svaren jag suktat efter länge - min NYA 28 års cykel börjar nu.. Faktiskt precis i denna tid, i denna måncykel.
Den första cykel som jag "äger till fullo" dvs den första cykel som jag påbörjar medvetet och som jag kan påverka och styra och förhoppningsvis får se till slutet.
Den invigda kollegan avslöjade också att min andra intuitiva känsla är rätt -
detta är en cykel som skall ske i mångt och mycket UTE i världen. Den stora världen.

Dags för mig att visa vem jag är, vad jag står för och tror på PÅ ALLVAR..
Kul? Jo.. och lite skrämmande. Nytt blod, äntligen!!
Men städningen fortsätter i en annan form, ett tag till.
Nu skall här nämligen väljas - vad är bärkraftigt och livskraftigt?
Vad måste slängas bort, väljas undan och sörjas så att det nya får plats?
En spännande, skräckinjagande och nödvändig process. För skörda, ja, det vill jag ju om 14 år!
Dags då att välja frön och groddar att slå ner i jorden.
Låt målen klarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar