söndag 9 januari 2011

Jag skall bara...jag borde...

"Jag borde verkligen promenera till jobbet, de dagarna jag gör det är jag fräschare hela dagen!"
"Jag skall bara stryka tvätten först så skall jag ringa och boka tiden hos frissan sen."
"Jag borde verkligen inte äta en portion till men det var så gott så jag tar lite mer".

Är det bara jag som hör detta? Är det en tillfällighet att det är just nu eller är det eftertänksamheten efter nyårshelgen, nyårslöfterna eller kanske tom summeringen av förra året och livet?
Eller hör jag det för att jag själv är där - lägger upp målbilder, önskningar osv ut i eten.
Hur det än är så funderade jag över det igår. Hur kommer man åt det?

Själv har jag gjort många av ovanstående grejor på slutet.
En enkel ting är - jag sitter uppe för länge på kvällarna. Jag vill nämligen ha tid med min man.
Men blir det bra tid? Blir det den typen av tid jag vill ha?
Nej, inte riktigt! Jag är nämligen för trött egentligen, kvällstrött som jag nu är.
Sålunda blir morgonen efter också riktigt paj, jag sover för länge, får inte min tysta morgonstund och drabbas av känslan att morgonen ev tom dagen är förlorad.

Jag borde alltså gå och lägga mig!
Varför skall det vara så svårt?? Varför jag sitter uppe, det har jag redan förklarat men det fyller ju ändå inte. Varför då inte bryta banan? Hitta annan tid för maken och mig..
Jag lurar på varför jag låter hjärnan lura mig gång på gång och vad man kan göra åt dessa illusioner.
Tycker faktiskt riktigt illa om att lura mig själv så det är dags att sluta.

Dags att börja VILJA och ÖNSKA istället.
"Jag önskar vakna pigg, fräsch och utvilad om morgon, som jag gjorde förr!"
Ha en fridfull Söndag!

Förhandsgranskning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar