söndag 30 januari 2011

Kryddiga damer!


I fredags var jag inviterad till middag med ett ljuvligt gäng av "kryddiga damer"!
Min granne och husägarinna T hade beslutat sig för att dra ihop några av sina vänner och bekanta till en tapas middag i "all enkelhet", som hon uttryckte det.
Åldersspannet var från fyrtio till åttioen och lura dig inte för en sekund till att tro att det var lugn taffel!

Här skrattades det, retades, dracks massor av te, rött vin, vatten, kaffe, inmundigades massor av läckra rätter alltifrån älgcarpaccio till svenska köttbullar.
Det diskuterades andra länder, resor, asylpolitik, då och nu, uppfostring, hundar, jobbet, snö, träning, kvinnoproblem, allt mellan himmel och jord.
Högt i tak och många olika synvinklar luftades!

När jag framåt natten knarrade om hörnet, för det är inte längre än så men halt nog så hade jag huvudet fullt till bristningsgränsen!
Mest av nya tips, infallvinklar men också av de många skratten och en djup förundran -
varför gör man, läs jag, detta så sällan?
Oftast umgås jag med "säkra kort", om jag skall vara helt ärlig.
Bjuder in människor jag redan vet att jag kommer ha trevligt med, som jag ofta pratar med, som jag vet vad de gjort de senaste veckorna.. Förvisso, ja, jag vill höra mer, se dem oftare men ändå...

Utav denna brokiga skara damer är det flera som aldrig hade kommit på tåget, om jag hade valt själv och detta till trots, jag njöt av dem alla på middagen, hade utbyte av alla!
Mest imponerades jag av åttioettåriga M som på frågan vad hon gör på dagarna berättade att hon inte går till seniorcentret för "så gammal känner hon sig inte!"
Jättegarv! Nej, så gammal känns hon inte denna krutgumma från Trysil med massor av skin på näsan, trehundra i närvaro, 21 barn och barnbarn, och konstant på resande fot.
Må den goda guden hålla sin hand över mig så jag blir lika frisk, stark och galen som hon när det beger sig!

Summasummarum - går handlade vi i en helt ny butik, i en helt ny stadsdel pga damernas rekommendationer. Jag vet några ställen till jag skall kolla under veckan.
Jag kan kila över gatan för en fika till K, nu, jag vågar! Vi har mycket mer att tala om...
Jag har en grön ullklänning att beställa från norsk leverantör (bara måste ha!)
Å, jag längtar efter att bryta "boxen" av gamla vanor igen, när tillfälle ges!

Ha en god social Söndag! KRAM

2 kommentarer:

  1. Å jag längtar efter att höra mer om kvällen! *kramis*

    SvaraRadera
  2. Det låter som en kväll man minns resten av sitt liv. Underbart!
    Kram:)

    SvaraRadera