måndag 17 januari 2011

Förändra sinnesstämningen!



"Du vet... Vissa dagar vaknar man och känner sig inte "on top of the world"!" sa Axel Lund Svindal i helgen.
Det är bara att skriva under på det!
En del dagar ÄR vardagar hur man än vänder och vrider på det, en del dagar bara ÄR man trött, sjuk, sliten, grinig eller bara allmänt off-line.
Ibland får man vara det, bara vara off-line tills man kommer in igen. Det ger sig!

Jag tycker det är fantastiskt hur det har ändrat sig bara de senaste åren. Länge, länge var det tabu att "checka ut en stund" men nu kan man höra folk säga det, bemöta sig själv med större empati, ja, tom lägga in det på bloggar, FB och allt möjligt annat.
Härligt befriande!

Ibland hamnar man dock där, i dippen, lite ofrivilligt. Ibland tom stannar man där lite längre än man tänkt sig. Vad händer då? Hur tar man sig ur?
Ja, det finns nog lika många alternativ som det finns individer. Dock tror jag att det finns en del "stalltips", sånt man kan pröva på först.
Det brukar kallas "förändra sinnesstämningen"! Kan du inte göra något annat för dig själv eller situationen så kan du göra det.

Min lilla vessla härhemma vet redan minst två sätt att pigga upp en trött, trist eller ledsen mamma.. Hon pekar på musikanläggningen och flöjtar: Daaaa, daaan, DAAAA..
Betyder dans, såklart, får mamma på musiken, sjunger mamma, dansar mamma och tjilivippen, sinnesstämningen är bytt. Och bytt, bytt, kommer aldrig igen! (jodå, tyvärr...)
Det andra sättet är att få mamma att skratta, toka sig, stå på huvudet, starta musiksnigeln och skaka loss - samma där, klockrent!

Kommer jag på mig själv.. Ja, då rör jag mig gärna, på ett eller annat sätt. Gärna helt nya grejor. Det utmanar mig, visar min sårbarhet, får mig att le åt min fåfänga, min okunskap och min totala avsaknad av kunskap i just detta.
I kväll t ex skall jag träna, i grupp, med ett sk balansbräde. Ni vet en sån där boll med en cirkel runt som man skall stå på - se min bild!
Har knappt hållit i en, vet inte hur det skall gå till men kul BLIR DET!!! Det vet jag.
Redan där är sinnesstämningen på väg.. Den nya, den förbättrade!

Varför tjatar jag? Jo, för att det är bra att ha inspekterat dessa "ess" i rockärmen INNAN de behövs för är du låg orkar du inte leta efter dem och då kan det ta tid innan någon lyfter dig!
Tack, ljusa mänskliga Axel för att du visar på att vi alla är mänskliga tom hot shots i slalom och störtloppsbacken!
Ha en bra dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar